Otomatik Şanzıman sorunları

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Elimde AF 23/33 şanzıman kullanan Vectra C 2.2 araç var.
Bir süredir bu şanzımanla ilgili sorunlar yaşıyorum. Motor soğukken hiçbir sorunla karşılaşmaz iken motor ısınmaya başlayınca Otomatik şanzumanda vuruntular başlıyor. Bu aralar bu sorunla uğraşıyorum.

AF 23/33 şanzımanıyla ilgili ufak bi araştırma yaptım.
Daha önce şanzuman ısısının yükseldiğini fakat şanzuman üzerindeki termal sensörün arızalı olduğunu düşünmüştüm fakat op-com cihazına bağladım termal sensörün düzgün çalıştığını gördüm.

Ayrıca şanzıman yağının sıcaklığının 90 dereceyi geçtiğini pek görmedin zaten 80 dereceye ulaştığı anda vuruntuların başladığını gözlemledim. Yani şanzıman ısısı normal değerlerde iken bile vuruntu yapıyordu.

Birde sizlerle şu bilgiyi paylaşmak isterim eğer şanzıman yağı sıcaklığı 130 dereceye ulaşırsa otomatikman motorun tork gücü şanzımana zarar vermesin diye düşürülüyor. 120 dereceye düştüğünde normala dönüyor.

Sonuç olarak sorunun anormal ısı artışından kaynaklanmadığını anladım. O yüzden şanzuman yağı soğutma sistemiyle şimdilik pek ilgilenmeyeceğim.
 

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Hidrolik sistemlerle ilgili birkaç bilgi sizlere aktarayım.

Hidrolik sisteme su karışması:

Hidrolik yağına bir şekilde su karışırsa sistemde istenmeye durumlar ortaya çıkacaktır.
Su ile yağ birbirine karışmaz fakat sistemde bulunan hidrolik pompası yağ ile suyu birbirine karıştırmaya çalışır. Bunun sonucunda küçük kabarcıklarla dolu beyaz renkte bir sıvıya dönüşür. Bu sıvı ısıya son derece duyarlıdır ve parçaların paslanmasına neden olur. Zamanla selenoid valflerin yataklarını bozar.
Su karışmış bir hidrolik sistem titreme yaparak çalışır. Eğer selenoid valflerin yataklarını bozmuş ise vites geçişlerinde tutukluk yapmasına neden olur.
Kontrolü basittir uzun süreli kullanım sonrasında şanzıman yağı kontrol edilir. Yağın rengi normalde sarımtırak bi renk olmalıdır. Su karışmış ise muhallebi gibi olur.
Genellikle motor uzun süre kullanılmadığında su yağın yüzeyine çıkar. Yüzeyde toplanan su direkt olarak hidrolik pompasına girdiğinde sorun yaratır. Yani su karışmış bir sistem genellikle motorun soğuk olduğu zamanlarda kendini gösterir.

Hidrolik sistemde hava olması:

Genellikle hidrolik sistemde hava bulunduğunda o anda hidrolik yağıyla hareket eden mekanizme ani hareketlerde bulunur. Mesela ileri doğru hareket eden bir pistonu düşünün piston çalışırken yavaşça ilerler ağır ağır yavaşlar ve birden ileri doğru hareketlenir. Tıpkı evdeki muslukardan gelen suyun kesilip bir süre sonra geldiğinde pat pat diye suyu püskürtmesi gibi düşünün. Su bir an kesilir sonra bir anda fışkırır. Yani düzeli bir akış sözkonusu değildir.
Otomatik şanzımanlarda hava olması Vites geçişlerinde ani ataklara ve silkelemelere neden olabilir. ısıylada ilişkisi vardır. Isı arttıkça genleşerek iç basıncı arttırır. Bu da basınç sensörlerini yanıltır bunun sonucu vites geçişlerinden sorumlu olan elektronik kart saçmalamaya başlar. Örneğin gaza yüklendiğinizde araba yerinde sayar balata kavramaya bir türlü geçmek bilmez.
 

migo

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Eki 2006
Mesajlar
75
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Elimde AF 23/33 şanzıman kullanan Vectra C 2.2 araç var.
Bir süredir bu şanzımanla ilgili sorunlar yaşıyorum. Motor soğukken hiçbir sorunla karşılaşmaz iken motor ısınmaya başlayınca Otomatik şanzumanda vuruntular başlıyor. Bu aralar bu sorunla uğraşıyorum.

AF 23/33 şanzımanıyla ilgili ufak bi araştırma yaptım.
Daha önce şanzuman ısısının yükseldiğini fakat şanzuman üzerindeki termal sensörün arızalı olduğunu düşünmüştüm fakat op-com cihazına bağladım termal sensörün düzgün çalıştığını gördüm.

Ayrıca şanzıman yağının sıcaklığının 90 dereceyi geçtiğini pek görmedin zaten 80 dereceye ulaştığı anda vuruntuların başladığını gözlemledim. Yani şanzıman ısısı normal değerlerde iken bile vuruntu yapıyordu.

Birde sizlerle şu bilgiyi paylaşmak isterim eğer şanzıman yağı sıcaklığı 130 dereceye ulaşırsa otomatikman motorun tork gücü şanzımana zarar vermesin diye düşürülüyor. 120 dereceye düştüğünde normala dönüyor.

Sonuç olarak sorunun anormal ısı artışından kaynaklanmadığını anladım. O yüzden şanzuman yağı soğutma sistemiyle şimdilik pek ilgilenmeyeceğim.

10 gün önce yaşadıklarıma çok benziyor.Gerçi bende op-com cihazı yoktu fakat motor harareti 90 dereceyi aştığında vuruntu silkeleme tarzında kendini gösterip kaçırmaya başlıyordu.

Şanzuman yağınız çubukta ne renk?Bende yağ yeni değişmesine rağmen rengi siyaha dönmüştü.Ve servis yağın özelliğinide kaybettiğini belirtmişti.

Aracınızın km si nedir.Hiç şanzuman yağını ve filitresini değiştirdiniz mi?
 

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Şanzuman yağı sarımtrak ve şeffaf. 114 000 km de Aracı 3 ay önce aldım daha yağ ve filtre değişmedi.

Peki sizdeki sorun neymiş sadece yağ değişimiyle sorununuz giderildimi?
 

semia

Bölüm Sorumlusu
Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Nis 2009
Mesajlar
7,097
Tepki puanı
3
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Elimde AF 23/33 şanzıman kullanan Vectra C 2.2 araç var.
Bir süredir bu şanzımanla ilgili sorunlar yaşıyorum. Motor soğukken hiçbir sorunla karşılaşmaz iken motor ısınmaya başlayınca Otomatik şanzumanda vuruntular başlıyor. Bu aralar bu sorunla uğraşıyorum.

AF 23/33 şanzımanıyla ilgili ufak bi araştırma yaptım.
Daha önce şanzuman ısısının yükseldiğini fakat şanzuman üzerindeki termal sensörün arızalı olduğunu düşünmüştüm fakat op-com cihazına bağladım termal sensörün düzgün çalıştığını gördüm.

Ayrıca şanzıman yağının sıcaklığının 90 dereceyi geçtiğini pek görmedin zaten 80 dereceye ulaştığı anda vuruntuların başladığını gözlemledim. Yani şanzıman ısısı normal değerlerde iken bile vuruntu yapıyordu.

Birde sizlerle şu bilgiyi paylaşmak isterim eğer şanzıman yağı sıcaklığı 130 dereceye ulaşırsa otomatikman motorun tork gücü şanzımana zarar vermesin diye düşürülüyor. 120 dereceye düştüğünde normala dönüyor.

Sonuç olarak sorunun anormal ısı artışından kaynaklanmadığını anladım. O yüzden şanzuman yağı soğutma sistemiyle şimdilik pek ilgilenmeyeceğim.


Sanziman yagini degistir problemin biter insallah...
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Şanzuman yağı sarımtrak ve şeffaf. 114 000 km de Aracı 3 ay önce aldım daha yağ ve filtre değişmedi.

Peki sizdeki sorun neymiş sadece yağ değişimiyle sorununuz giderildimi?

%90 sorununuz yağdan. ya yanlış yağ var yada yağ gerçekden baya bir bozulmuş. migo arkadaşımızında filtredendi sorunu.
 

alp_vectra1.8CVT

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
10 Eyl 2009
Mesajlar
75
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
hangi yağ markalarını tavsiye edersiniz o zaman...hem motor yağı için hem de şanzıman yağı için?
 

migo

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Eki 2006
Mesajlar
75
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Şanzuman yağı sarımtrak ve şeffaf. 114 000 km de Aracı 3 ay önce aldım daha yağ ve filtre değişmedi.

Peki sizdeki sorun neymiş sadece yağ değişimiyle sorununuz giderildimi?

Malesef filitre si değişmediğinden değiştirdiğim yağlar kısa sürede bozulmuş.Turbin de ve balatalarda da sorun oluşmuştu.
 

migo

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Eki 2006
Mesajlar
75
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
hangi yağ markalarını tavsiye edersiniz o zaman...hem motor yağı için hem de şanzıman yağı için?

Polat bey eminim benden daha iyi biliyordur ben bir dip not geçeyim bizim şanzumanlar Japon üretimiymiş ve kendi özel yağı varmış.O yağı yada Mobil yağ önermişti servis
 
Son düzenleme:

ogen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Haz 2007
Mesajlar
121
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Arkadaşlar ben ATF yağlarını baya bi araştırdım. Sadece ATF yağları bile kendi içinde çok çeşitlilik gösteriyor.
ATF yağları kendi içinde birkaç özellikleriyle ayrılıyor. Belirliyici unsurlar içinde en etkilisi sıcaklığa göre akışkan özelliklerinin değişmesi oluyor.

Genel nitelikler şöyle:

cSt @ 40ºC : ATF nin 40 derece sıcaklıktaki viskozite değeri Viskozite değeri bildiğniz gibi akışkanlık değeridir. Rakam büyüdükçe akışkanlık özelliği azalır. Örneğin bal kıvamındaki bir sıvının viskozitesi su kıvamındaki bir sıvıya göre çok yüksektir.

cSt @ 100ºC : ATF nin 100 derecedeki viskozite değeri.

Viscosity at -40 ºC : ATF nin -40 derecedeki viskozite değeri.

Pour Point, ºC : ATF nin akma noktasındaki ısı derecesini verir. Düşük sıcaklıklarda akışkanlığı koruması bakımından ne kadar düşük sıcaklık olursa o kadar iyidir.

Viscosity Index : Viskozite endeks değerini verir. Belirli bir sıcaklıkta yağın ne kadar akıcı olduğunu göstermek için Viskozite Endeksi kullanılır. Genellikle bir yağ kalınsa viskozitesi yüksek, ince ise viskozitesi düşüktür. Viskozite endeksi bize bir yağın ısıya maruz kaldığında ne kadar inceleceğini gösterir. Rakam ne kadar yüksekse, ısıya maruz kaldığında yağ o kadar az incelir. Vizkozite endeksi aynı zamanda bir yağın belirli koşullar altında nasıl davranacağını da gösterir. Çok yüksek viskoziteli bir yağ özellikle düşük sıcaklıklarda motorun belirli kısımlarına ulaşamayabilir. Çok düşük viskoziteli bir yağ ise özellikle aşırı yüksek sıcaklıklarda çok fazla incelerek koruma özelliğini yitirebilir.

Flash Point, ºC : ATF nin parlama noktasındaki sınır sıcaklığını verir. Bu dereceye ulaşan yağın parlayarak alev alabileceği öngörülmüştür.

Genel özellikler böyle, Benim aracımda kullanılan yağın kodunu buldum yağın kodu ATF 3309 Mobil firmasının ürettiği bir yağ fakat Türkiye deki ana distribütörleri aradım bu yağın türkiyeye gelmediğini ve Opel servislerininde bu yağ talebinde bulunmadıklarını söylediler. Düşünebiliyormusunuz GM nin önerdiği (başka bir yağda önermiyor) otomatik şanzıman yağını bizim yetkili servisler kullanmıyormuş neden opelin sürekli şanzıman sorunları yaşadığı şimdi daha iyi anlaşılmıştır sanırım.

Ufak bir araştırma yaptım ve gördümki ATF yağları içinde Türkiyede satılan hiçbir ATF yağı özellikleri bakımından ATF 3309 un yerini tutamıyor. Türkiyede satılan tüm ATF yağları içinde en yakın özellikler CASTROL ATF TQ-DIII markalı yağda bulunuyor. Fakat tam karşılığı değil.

Ayrıca ATF lerin neredeyse tamamına yakını Kırmızı renkte olmasına karşın benim aracımdaki yağın rendi nedense sarı yetkili servislerin ne tür bir yağ kullandıklarını anlayamadım. En kısa zamanda değiştirmeyi düşünüyorum inşallah.
Dün koca sanayiyi gezdim CASTROL ATF TQ-DIII marka yağ bulamadım esnaf bu yağın çok zor bulunduğundan bahsediyordu.
 
Üst