Yedek Lastik Ömrü

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
255
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
arkalastikler.jpg
 

954fireblade

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eyl 2012
Mesajlar
4,796
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
35
Siteyi ziyaret et
benim doğru bildiğim değil,mantığın dediği öne yeni lastiktir...arkada balans olsa bile ön taraftaki kadar etkilemez,frenajda arkanın önemi%25-30 virajda hakeza..

bazen yazılanlar mantığa uymuyor...
tek birşey ya...kafadan salan araba zapt edilmesi imkansıza yakın...
ama arkadan bırakırsa yine toparlanma ihtimali yüksek...
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
255
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
benim doğru bildiğim değil,mantığın dediği öne yeni lastiktir...arkada balans olsa bile ön taraftaki kadar etkilemez,frenajda arkanın önemi%25-30 virajda hakeza..

bazen yazılanlar mantığa uymuyor...
tek birşey ya...kafadan salan araba zapt edilmesi imkansıza yakın...
ama arkadan bırakırsa yine toparlanma ihtimali yüksek...

Caner öncelikle ön tekerlere sürücü direksiyon sayesinde sınırlı da olsa müdahale edebiliyor. Araçların yolu daha iyi kavraması, yola daha iyi basması için araçların önü mü düşürülüyor yoksa arkası mı? Arka teker patladığında doğal olarak aracın arkası alçalıp önü yükselecektir, bu durumda aracın altına giren hava artacaktır, bir de aşırı sürat varsa yapacak hiçbir şey yoktur. O yüzden aracın altına giren rüzgarı azaltmak için lip ya da benzeri ürünleri kullanıyoruz.
Yukarıdaki resmi saygın bir oto dergisinden kesip almıştım, Alman ADAC grubuyla birlikte yapılan araştırmanın sonucu olarak paylaşmışlardı. Tabii yurt dışında kabak diye tanımladığımız lastikler kullanılmıyor ;) .
 

954fireblade

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eyl 2012
Mesajlar
4,796
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
35
Siteyi ziyaret et
haklısın savaş abi adac a saygı sonsuz...
ben 2 lastik takacaksam öne takarım diyim ozaman...tatlı bir tartışma oldu :)
 

octinum

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ocak 2013
Mesajlar
72
Tepki puanı
0
Puanları
6
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
Hehe durun yahu, tatlı tartışma bitmedi ki. :) Mantığın, fiziğin ve mühendisliğin dediğini söyleyecektim daha. :D Samimi olarak, kimsenin tehlikeye girmesini istemediğimden sürdürüyorum mevzuyu.

Konu ağırlık dağılımı ve ağırlık transferiyle ilgili. Araçlarımızda ön aks toplam ağırlığın yaklaşık %70'ini taşıyor. Dolayısıyla "yere basma kuvveti"nin %70'i ön aksta. Bu durumda, atıyorum arka lastik yeniyse (sürtünme katsayısı 100x ise), ön lastiğin sürtünme katsayısı bunun yarısı bile olsa tutunma kuvvetleri benzer olur:

Arka lastikte 30k*100x = 3000kx
Ön lastikte 70k*50x = 3500kx

Hesabı yaparken "geri kalan her şeyi ihmal etme yöntemi"ni kullandım, matematiksel olarak tam doğru değil. :) Mantık doğru ama.

Yolda çoğu durumda ön lastik daha da fazla avantaj kazanır. Herhangi bir yavaşlamada ağırlığın büyük kısmı ön aks üzerine kayar. Fren yapmaya gerek yok; ayağınızı gazdan çekmeniz bile yeter.

Gerçek kullanımda önden kayma durumunda genelde hızı dikkatlice düşürmek ön tekerleklerin yolu tekrar kavramasına yardım eder. Virajda önden kaymaya başlayan arabada ayağınızı gazdan çekmeniz bile genelde yeterli gelir. Ayrıca önden kayma "stabil"dir. Bunu teknik bağlamda kullanıyorum. Anlamı, bir "girdi" olan direksiyon açısını artırdığınızda bir "çıktı" olan yönelmenin direksiyonu çevirdiğiniz tarafa doğru daha fazla yöneleceği.

Eski lastikleri arkaya taktığınızda, zaten yere basma kuvveti dezavantajı olan arka aksı bir de düşük sürtünme kuvvetine mahkum ediyorsunuz. Dolayısıyla limitlerde girdiğiniz bir virajda en ufak bir yavaşlama, hatta gazı biraz kapatmak bile arkayı bıraktırabilir. Kullandığımız önden çekişli araçlarda bunu toparlamak çok çok daha zor. Arka aksı bir şekilde yüklemeniz gerekiyor, bunun için gazı köklemek ve direksiyon açısını azaltmak; e durum zaten tehlikeli?

Ön taraf tutunamayacak kadar tehlikeli ve ani bir kayma durumunda da hiç merak etmeyin, önü zor toplayabildiğiniz durumda arkayı hiç toplayamazdınız. :)

Bu işin istisnası kasti olarak arkayı bırakmak suretiyle viraja girme durumları. "İskandinav kıvırtması"ndan bahsediyorum. Ama bizahmet bunu da kamuya açık yollarda yapmayalım. :)

Kafaya oturması için bir video. Beyaz araba olması gerektiği gibi yeni lastikleri arka aksa taktırmış. Mavi arabada yeni lastikler ön aksta, eskiler arka aksta.

http://www.youtube.com/watch?v=gSz7cm6MwH0
 

954fireblade

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eyl 2012
Mesajlar
4,796
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
35
Siteyi ziyaret et
allahın alamanına da saygım sonsuz...eyvallah...adam deney yapmış işin içine matematik de dahil olmuş ki devamlı kaldığım derstir..pazarda alışveriş hesabını çaktırmadan parmala yaptığım olur...
benim tek diyeceğim ön taraftaki lastik gümlerse eyvah eyvah...
frene basınca arkayı tanımam öne bakarım..
bir su birikintisine girince öndeki bitikmi arkadaki sağlammı kurtarır...
kafadan bırakan arabada daha dün belirttiğim aks tamiri konusunda...
kafadan kaymasaydı o araba hiçbirşey olmayacaktı..sol viraj dönerken hafif sağ kontra bile işi kurtarır...ben görüşümün arkasındayım herzaman...
yine 2 lastik çakacak olsam yine öne çakarım..

herkese kazasız belasız yolcukuklar..behlül kaçar..
 

octinum

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ocak 2013
Mesajlar
72
Tepki puanı
0
Puanları
6
Yaş
43
Siteyi ziyaret et
Almanı boşverin yahu, ben diyorum. :)

"Gümleme"de de arka lastik daha sakat galiba. En azından, lastiğin çivi vs. girip birkaç dakikada sıfırlanacak şekilde inmesini bilmiyorum ama, birden dağılması durumunda arka aks sakat. Daha önceki hafta gözümün önünde oldu. Otoyolda 60-70 metre önümde sol arka tekerlekten kıvılcımları görmemle beraber i30'un sanki 5 yaşında çocuk oyuncak arabasını eliyle kaldırıp çeviriyormuş gibi 90 derece sola dönüp orta bariyerlere bindirmesi, oradan da sekip 4 şerit ötedeki sağ bariyerlere arkasını vurması bir oldu.

Yine frene basınca ABS devreye girer, çarpmamak için yön değiştirmeye kalktığınızda arkadaki sağlam kurtarır. Su birikintisine girince zaten her zaman arka lastik kurtarır; aquaplaning'den çıkmak için tek şansınız yavaşlamak, arka tutunamıyorsa yavaşlayınca iyice kopar. O kafadan kopan araba o raddeye gelmişse zaten "iyi" olanlar önde olsaymış da kurtuluşu yokmuş muhtemelen.

Siz iyisi mi o görüşün arkasında pek durmayın. :) Fizik kuralları görüş filan dinlemez, Allah korusun.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
255
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Behlül :), ön tekerin patlamasından fazla korkma. Ben Bodrum-Ankara güzergahında Hacı Murat arabamda en az 5 kere aynı tekeri (sol ön teker) patlatmakla rekor kırdım. Araba 110 km yi bulunca radar gibi görev yapıp sol ön teker patlıyordu. O garibim Hacı Murat bile ön teker patlayınca alıp başını gitmiyordu, direksiyonu biraz sıkı tutunca kolayca zapt oluyordu. Sonunda hatayı bulduk, meğerse dış lastikte tel kırılması olmuş, sürat artınca merkez kaç kuvveti nedeniyle yerinden çıkıp iç lastiği deliyormuş.
 

954fireblade

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Eyl 2012
Mesajlar
4,796
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
35
Siteyi ziyaret et
behlül gelir :D

abi lastik patlamasının aslına bakarsan her şekli kötüde....
bende birkaç video bakayım dedim tire explosion diye aradım hem kamyonlar çıktı..ama hep ön teker gümlemeleri...görüyorumda allah kazadan korusun...
http://www.youtube.com/watch?v=J4Z7C146kMw
http://www.youtube.com/watch?v=I5pH2qpr4IY
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,521
Tepki puanı
255
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Hiç yük taşıyan kamyon/kamyonet kullandın mı bilmiyorum ama yüklü aracı zapt etmek çok zordur, kasadaki yük sıkı sıkıya bağlanmadıysa virajlarda veya sert direksiyon hareketlerinde yük savrulmaya başlayınca yandın demektir. En zor taşınan yük sıvılardır, zira yükü sabitleme imkanı yoktur, o nedenle sıvı taşıyan tankerlerin azami hızları düşük tutulmuştur. Özellikle ikinci videoda yükün nasıl yer değiştirdiği bariz şekilde belli oluyor.
 
Üst