Xenon, Bi-Xenon, Led Far

eketen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Haz 2011
Mesajlar
4,647
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Sitemizde genel bir başlık olması için kısaca göz atalım. Xenon neymiş, ne değilmiş.  :)

Xenon far ;
Işık dağılımının homojen ve kesilme çizgisinin keskin olması için mercekli elipsoidal projektörler kullanılır.

ևok güçlü bilgisayar ve özel yazılımlarla dizayn edilen projektör, gün ışığına yakın renkte ışık verebilen xenon ampulün optiğinden yasal düzenlemelerle belirlenen ışık dağılımını elde edebilmek için optimize edilir.

Günümüzde sayısı gittikçe azalan sadece kısa far olarak kullanılan tek işlevli xenon farlarda (xenon ampulün uzun ısınma süresi nedeni ile) ayrıca halojen uzun far reflektörü ve ampulü kullanılmaktadır.

Kısa far xenon merceği :

47614.bmp





Bi-xenon far ;
ևift işlevi olan bu far, hem kısa hem de uzun far ışığını bir xenon ampulüyle bir elipsoidal projektörden üretebilmektedir.
Gelişen teknoloji sayesinde ateşleyici entegre edilmiş xenon ampul ve balast kullanılan bi-xenon farlar çok daha kısa sürede tam performans gösterebilmektedir.
Far dizaynına veya üreticinin tercihine göre, uzun far yakıldığında veya selektör yapıldığında ayrıca bulunan halojen uzun farlar da bi-xenon'a ek olarak çalışabilmektedir

Elipsodial projektör ile mercek arasında bulunan hareketli siper, küçük bir motor ile yukarı-aşağı hareket ettirilerek ışık dağılımı değiştirilir, kısa+uzun far geçişi sağlanır. Elektromotor ve siper en az 50.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmektedir.


Bi-xenon merceği :

16904.bmp



Bi-xenon kısa-uzun konum perdesi :

15353.jpg






Xenon ampul ;
Ampulün içine özel bazı metalik gazlar doldurulmuştur. İçinde bulunan iki elektrotun arasında sıçrayan ark ile ışık elde edilir.
Halojen ampullerden 5 kat fazla (~3000 saat) ömüre sahip olan xenon ampulü, halojen ampullerden 2,5 kat fazla (~3200 lümen) ışık verebilmektedir.

İlk çalışma gerilimi yaklaşık 23.000 volt olan ampulün tam performansına ulaşabilmesi için bir kaç sn. ısınması gerekmektedir.

Geliştirilen D1, D3 serisi xenon ampullerde 1000 volt ile çalışan ateşleyici entegre edilmiştir. Ateşleyici en az 100.000 defa sorunsuz çalışabilecek yapıda üretilmekte, balastı koruyan özel devresi ve yüksek gerilimi içinde barındıran yapısıyla güvenliği artırmakta, kapasitör kullanımı ile ampul daha kısa sürede tam performans göstermektedir.

ևevre dostu D3 ve D4 serisi ampuller ise civa kullanılmadan üretilmektedir. D1, D2, D3 ve D4 serisi ampuller değişen güç gereksinimleri ve soket yapıları nedeniyle özel balastlarıyla kullanılabilirler.

Xenon farlı araçlarda genellikle OEM üreticilerinin 4300K civarında renk ısısına sahip xenon ampulleri kullanılmaktadır.


Hangi K değeri daha fazla ışık veriyor ?
Kelvin değerinin ışık gücü (lümen) ile bir ilgisi yoktur. Işık gücü ampulün teknolojisine bağlı olan bir değerdir. Farklı K değerindeki ampuller de pekala aynı ışık miktarını verebilirler.

Orjinal xenon farlı araçlarda hangi K değerinde ampul kullanılıyor ?
Orjinal xenon farlı araçların nerdeyse tümünde 4300K değerinde oem D2S/D1S tipi standart xenon ampulleri kullanılmaktadır.

Neden 4300K ?
4300K ampuller sarımsı beyaz yanar. 4300K değerinin tercih edilmesinin sebepleri, üreticilerin sürüş güvenliğini en üst seviyede tutmak istemeleridir.

4300K orjinal xenon farları biz nasıl oluyor da mavi/mor görüyoruz ?
Bu sorunun bir çok cevabı var :

1- Xenon projektörün siperi kesilme çizgisini oluşturmak için ışığı kırar ama ışığın içindeki en kısa dalgaboyuna sahip olan mavi ışınları pek engelleyemez. Daha çok saçılan mavi ışınlara gözlerimiz daha çok maruz kalır. Resimde her ikisi de 4100K olan ampullerin kesilme çizgisinde oluşturduğu farklı renkler görülmektedir.

13167.jpg


2- Xenon projektörler (mercekler) güçlü yazılımlarla dizayn edilirler, yazılımlarla binlerce yansıma noktası içeren yüzeyde istenmeyen renkte ışığın kesilerek istenen tonun elde edilebilmesi mümkündür. Bu nedenden dolayı aynı ampul kullanıldığı halde bir çok orjinal xenonlu aracın farlarının rengi birbirinden farklı görünebilmektedir. Orjinal xenonlu araçların çoğunun projektörüne yakından baktığınızda mavi-beyaz olmadığını sarı-beyaza yakın bir tonu olduğunu göreceksiniz.

3- Gözlerimizin gece ve gündüz hassasiyetleri birbirinden farklıdır. Gün ışığının baskısıyla xenon farın rengi dışarıdan bakıldığında farklı tonlarda görünebilir.

Hangi K değeriyle geceleyin yolu ve diğer objeleri daha iyi görürüz ?
Görebildiğimiz ışık spektrumunda morötesinden (400 nm) başlayıp kızılötesine (700 nm) kadar yayılan bir dalgaboyu uzunluğu vardır. Gözlerimizin en hassas olduğu orta noktadan (560nm) daha aşağıya veya yukarıya doğru gidildikçe göz hassasiyeti azalma gösterir.

Işık havada yol alırken ışığın içindeki mavi ışınlar daha çok saçılma eğilimindedir. Mavi ışınların saçılma eğilimi, ışık bir nesneye (örneğin yola) çarptığında da oluşur.

Daha sıcak renkte (ör:4300K) ışıkta mavi ışınlar az olduğundan kayıp ta azdır, sonuçta gözlerimiz daha seçici görebilir. Daha soğuk renkte (ör:6000K) ise daha fazla olan mavi ışınlar rastgele saçılarak aydınlanma etkisini azaltırlar.

Halojen veya xenon ampullerde daha beyaz görüntü elde edilebilmesi için mavi kaplama veya kimyasal yöntemlerle renk ısısı artırılabilmekte, ancak üretilen mavimsi ışığın düşük dalga boyuna sahip olması göz hassasiyetini azaltmaktadır.

Xenon ampullerde, her türlü hava koşulunda en yüksek görüş hassasiyeti 4300K civarında elde edilmekte, kelvin değeri arttıkça göz hassasiyeti azalmaktadır.
Halojen ampullerde, her türlü hava koşulunda en yüksek görüş hassasiyeti 3200K civarındaki boyasız ampullerle elde edilmekte, boyalı ampullerde kelvin değeri arttığından göz hassasiyeti azalmaktadır.

Farınızın ne renkte görünmesini ve ışık vermesini istiyorsanız kişisel zevkiniz doğrultusunda istediğiniz değeri seçebilirsiniz. Tabii ki yola düşen ışığın renginin de buna bağlı olarak değişeceğini, kelvin değeri arttıkça göz hassasiyetinin azalacağını, yağmurda ve siste görüş mesafesinin çok fazla düşeceğini göz önünde bulundurmanız gerekir.

Dinamik seviye ayarlama sistemi :
Aracın ani hızlanması, yavaşlaması ya da yük durumuna göre farların yüksekliğinin ayarlanmasını sağlayan bu sistemle karşıdan gelen trafiğin ışıktan rahatsız olması engellenmiştir.

Xenon far bulunan otomobillerde dinamik seviye ayarlama sistemi bulunması 1998 yılında zorunlu hale getirilmiştir.


Far yıkama sistemi :
Xenon far bulunan otomobillerde far yıkama sistemi bulunması 1996 yılında zorunlu hale getirilmiştir.


Yeni çıkacak ampul tipleri ;

D8S -> Ateşleyici entegre edilmiş, balast gerektiriyor. (D1S gibi)
25W / 4300K / 2000 lm.
Uzunluk : 53 mm.
Odak uzaklığı : 27.1 mm.
Civasız.
Mevcut merceklere monte edilebilecek.

D6S -> Balast ve ateşleyici gerektiriyor. (D2S gibi)
25W / 4300K / 2000 lm.
Uzunluk : 53 mm.
Odak uzaklığı : 27.1 mm.
Civasız.
Mevcut merceklere monte edilebilecek.

D5S -> Ateşleyici ve balast ampule entegre edilmiş. "12V tak çalıştır" prensibi ile çalışıyor.
31W (ampul+balast) / 4300K / 2000 lm.
Uzunluk : 43 mm.
Odak uzaklığı : 18 mm.
Civasız.
Mevcut merceklere monte edilemeyecek


Yeni Led Far  :)


[img=800x487]http://www.yerlikuyum.com/yukle/dosyalar/14170.jpg[/img]

[img=800x531]http://www.yerlikuyum.com/yukle/dosyalar/77580.jpg[/img]

[img=800x529]http://www.yerlikuyum.com/yukle/dosyalar/19286.jpg[/img]


Full led olan yeni nesil farlar ;)




şimdi en önemli kısım; Kesinlikle merceksiz ve xenon a göre dizayn edilmemiş farlara sonradan xenon takılmamalıdır. ևünkü odak bozukluğundan kaynaklanan kesilme çizgisinin olmaması yüzünden yol yerine burnumuzun önünü aydınlatırız. Ki bu en başta karanlıkta kendi gözlerimizin kamaşmasını sağlar. Yani önümüzde ışıktan bir duvar haricinde düzgünce hiçbir şeyi göremeyiz. Gece hayati öneme sahip olan yoldaki olumsuzlukları algılayamayız. Bu, yağışta çok daha beter bir hal alır. O yüzden xenon istiyorsak kesinlikle mercek modifiyesine gidilmelidir. Ve benim kişisel fikrim kesinlikle oem denen çıkma xenon kitlerin kullanılmasıdır.


Not:Resimler ve bazı bilgiler geceucusu.com sitesinden alıntıdr. Emeklerine saygı...:)
 

GNSpower

Kayıtlı Kullanıcı
34-İstanbul
Katılım
3 Eki 2011
Mesajlar
12,968
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

Audi isterük.  (:)

Ellerine sağlık ayrıca. :)
 

TOGI

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ocak 2011
Mesajlar
2,280
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

Güzel paylaşım teşekkürler..

Doğan bizim kasa makyajlanınca stoplar led olacak diye düşünüyorum :)
 

eketen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Haz 2011
Mesajlar
4,647
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

TOGI link' Alıntı:
Güzel paylaşım teşekkürler..

Doğan bizim kasa makyajlanınca stoplar led olacak diye düşünüyorum :)


Eğer bunu yaparlarsa kesinlikle ne yapar eder dönüştürürüm stopları. :)
 

GNSpower

Kayıtlı Kullanıcı
34-İstanbul
Katılım
3 Eki 2011
Mesajlar
12,968
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

TOGI link' Alıntı:
Güzel paylaşım teşekkürler..

Doğan bizim kasa makyajlanınca stoplar led olacak diye düşünüyorum :)

Önünü arkasını led yapsınlar bugün ön sipariş vereyim. (:)
 

TOGI

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Ocak 2011
Mesajlar
2,280
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
47
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

GNSpower link' Alıntı:
Önünü arkasını led yapsınlar bugün ön sipariş vereyim. (:)

Önü şimdide yapabiliyorsun :)
 

GNSpower

Kayıtlı Kullanıcı
34-İstanbul
Katılım
3 Eki 2011
Mesajlar
12,968
Tepki puanı
0
Puanları
36
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

TOGI link' Alıntı:
Önü şimdide yapabiliyorsun :)

Yetmez ama evet. (:)

Her yeri led olsun Audi gibi. Çok arzuluyorum. (:)
 

astraowner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ocak 2011
Mesajlar
3,338
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

thnxx

konu biraz dağılıcak ama bende sport un orta gövdeden sipariş vermeyi düşünüyorum çok basit değişen birşey ve tek parça bir ara servisten fiyat alıyım güzel birşey yaparlarsa ciddi düşünüyorum bizimki eski sportlara benziyor ama yeniler çok iyi siyah lı olanlardan bahsediyorum
 

eketen

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
14 Haz 2011
Mesajlar
4,647
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
48
Siteyi ziyaret et
Ynt: Xenon, Bi-Xenon, Led Far

GNSpower link' Alıntı:
Yetmez ama evet. (:)

Her yeri led olsun Audi gibi. Çok arzuluyorum. (:)


Nokta olarak değilde neon gibi olan led lerden kafama göre bulabilirsem kesinlikle stopları led e çevireceğim. Beğenirsen seninkileride halleder, forumun niyetini bozarız ;)
 
Üst