Lithium-ion pil kullanımı ve patlama riski?

marmarali83

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ara 2011
Mesajlar
1,735
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
evde kullanmakta olduğum nicd bataryalı vidalama aletinin akuleri bitince youtube den gördüğüm modifikasyonu yapmak istedim. onlarca video seyrettim. elemanlar nicd pilleri çıkartıp li-ion pil koyup kullanmaya başlıyorlar. hevesle aliexpress den 4 adet icr samsung 18650 pil, şarj aleti sipariş ettim. bunlar gelinceye kadar evdeki laptopun pillerin kullanmak için pilleri çıkartıp şarj ettikten sonra akülü vidalamaya taktım. canavar gibi çalışmaya başladı alet. şans eseri denk geldiğim forumdaki bir konuda bu pillerin patlama ihtimalinin yüksek olduğunu okuyunca araştırma yaptım. akülü vidalama da kullanıp patladigini yazan görmedim ama elektronik sigaralarda sanırım patlayan birhayli fazla. Laptop tan çıkan piller sağlam ve kullanılabilir gözüküyor ama okuduğum yazılarda pillerin döngü süreleri dolduğu için patlama riskini ortadan kaldırmak amacıyla pc üreticilerinin bilerek bataryayı safdisi ettiklerini yazmışlar. pil riskli hale gelince pil üzerindeki elektronik devre pili şarj almaz hale getirip devreden cikartiyormis. Kısa devre yapmak kesin patlamasına sebep olur. Hadi bunu dikkat ettim bu riski eledim. şarj sırasında ısınır patlar demişler hadi bunuda sürekli kontrol ederek eledim desem asiri deşarj durumunda patlama riski var dediklerinden kullanmaya çekindim açıkçası. 12v luk akülü vidalamaya 3.7v dan 4 pil takmayı düşündüm. vidalama sırasında çekeceği akım ile pillerin aşırı deşarj sonucu patlama riski yasarmiyim diye bilgisi olan arkadaşların yardımını bekliyorum. Laptop pilleri eski olduğundan patlama riski yüksekse onları kullanmam ama yeni sipariş ettiğim hiç kullanılmamış pilleri akülü vidalamada kullanayım mi yoksa hepsini çöpe atmak mı gerekir. Eski vidalama aletini Lithium-ion pil dünüşümü yapipta sorun yaşayan yada sorunsuz kullananlar varmı arkadaşlar?

Huawei ascend mate 7 - Tapatalk
 

butterfly_effect

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ağu 2007
Mesajlar
1,775
Tepki puanı
54
Puanları
48
Siteyi ziyaret et
Lityum-ion pillerin en büyük düşmanı aşırı ısıdır.

Şarj- deşarj sayısından daha çok dikkat etmeniz gereken pillerin ısınmasını mümkün olduğunca önlemektir.

Hatta bunun için uzun şarj süresi yerine, ısınmadan yeteri kadar dolmasını sağlayacak kadar şarj ettikten sonra, şarj işlemini kesmek daha iyi olabilir.

En sık görülen deformansyon belirtisi pilin dışından da rahatlıkla farkedilebilecek kadar şişme yapmasıdır.
Bu haldeki pilleri daha fazla kullanmamak gerekir.

Lityum polimer piller şar kapasitesini koruma ömrü açısından daha başarılıdır.
Lityum ion pillerin şarj kapasiteleri kullanım şekline de bağlı olarak 3-4 sene sonra düşmeye başlarken, bu süre lityum polimer pillerde daha uzundur.
 

marmarali83

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ara 2011
Mesajlar
1,735
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Lityum-ion pillerin en büyük düşmanı aşırı ısıdır.

Şarj- deşarj sayısından daha çok dikkat etmeniz gereken pillerin ısınmasını mümkün olduğunca önlemektir.

Hatta bunun için uzun şarj süresi yerine, ısınmadan yeteri kadar dolmasını sağlayacak kadar şarj ettikten sonra, şarj işlemini kesmek daha iyi olabilir.

En sık görülen deformansyon belirtisi pilin dışından da rahatlıkla farkedilebilecek kadar şişme yapmasıdır.
Bu haldeki pilleri daha fazla kullanmamak gerekir.

Lityum polimer piller şar kapasitesini koruma ömrü açısından daha başarılıdır.
Lityum ion pillerin şarj kapasiteleri kullanım şekline de bağlı olarak 3-4 sene sonra düşmeye başlarken, bu süre lityum polimer pillerde daha uzundur.
donanım haber forumunda birkaç sene önce açılan bir konuda konu sahibinin yazdıkları

slm . leptobun bataryası artık %5 doluyodu bende söktüm içini ama piller sağlam . başka amaçlarla kullanacağım diye ömrünü ölçeyim dedim. pili tamemen boşaltayım. yeniden şarj etmek için. pile 12v 21 wat sinyal lambası bağladım . neyse tahmin ettiğimden uzun süre yandı yaklaşık 45 dk sonra pil deşarj oluyodu. meğer pil öyle ısınmışkı el değmeyecek kadar pilin 2 tanesi + kutbundan kapağı patladı ve fuze gibi arkadan jet yakıtı gibi mavi bi alev cıkararak arkasında simsiyah toz bırakarak fırladı ard arda pilin altına anakart koymuştum bişey olmasın diye. ama içinden çıkan herneyse kağıt mum gibi etrafa yayıldı halı vardı yanmaya başladı hafiften söndürdüm tabi 30 saniye sürdü pilin patlama süreci ben de şoka girdim tabi neyse hemen ateşi söndürdüm ama yatak ötrüsü halı vs simsiyah oldu . çok kötü bi durum. hiç beklemediğim bişeydi. ardından diğer piller de sıcaktı bari onlarda patlamasın diye çıkardım dışarı atamadım çıktım çatıya etrafa yayılmasın diye tenekenin içine attım kül doluydu korkudan tabi ne yaptığımı bilmiyorum gömdüm güzel piller patlamadı 10 dk bekledim çıkardım soğumuştu nedense ama 2-3 dk sonra ısınmaya bağladı acayip yine attım içine bu sefer patladı ortalık toz duman . piller benim tarafı gelmedi veya elimde patlamadı. o an düşünemedim ama çok tehlikeliydi. her detayı anlattım . bu anlattıklarım gerçektir. 2 ay önce başıma geldi. leptop pilleri aşırı deşarjdan dolayı ısındığından patlayabiliyomuş . ama normalde pile yapıştırılmış sensör bulunur . tabi pc de çalışırken aktif oluyor. aman dikkat edin . kötü bir tecrübe.


şimdi bu yorumu yazan kişinin kullandığı pil bozuk olduğu için mi böyle oldu acaba yoksa aşırı deşarj ettiğinden mi oldu. piyasada satılan birsürü li ion akülü vidalama var. yani piller yetmiyor olsa piyasadaki ürünlerde de kullanılamaz diye düşünüyorum. orjinal Lithium-ion bataryası da batarya koruma devresi aşırı şarj ve deşarjı engelliyerek patlama riskini ortadan kaldırır. şimdi bende şarj olurken tam şarj olmasını beklemesem ve deşarj olurken de pilleri sonuna kadar bitirmeden şarja taksam bu tehlikeyi bertaraf etmiş olurmuyum onda emin olamıyorum. vida sıkarken çekilen akım nedeniyle pil ısınır mı yoksa tamamen piller sonuna kadar kullanılırsa mı ısınma olur bilemedim.

Huawei ascend mate 7 - Tapatalk
 

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
li ion pillerde üreticisinin belirttiği max. min voltaj değerlere dikkat etmelisiniz. ve en önemlisi matkabınız anlıkta olsa max kaç amper çekiyor. bu amperin üzerinde çekilen akım pili ısıtıyor. kendim denedim geçen gün 3 seri laptop pilini ve matkabı zorladım piller ısındı. buda risk doğuruyor yada en azından pilin ömrünü çok çabuk yiyor...
matkap için en mantıklı pilller bunlar ve eşdeğerleri anlık yüksek akım en az 10 amper akım verebilen piller http://www.banggood.com/1PCS-NR18650-30Q-3000mah-20A-Power-Li-ion-Battery-for-Samsung-p-981565.html

şarj dejarj döngüsüne dikat eden bir devre istersenizde bundan mutlaka almalısınız http://www.aliexpress.com/item/New-...40.html?spm=2114.13010208.99999999.268.PnHMF2
bunun üçgen şeklinde olanlarıda var.
matkap için 3 adet pilin seri bağlı olması yeterli olur muhtemelen. piller bitmeye yakın yani 3 volta indiğinde 9 voltla hala matkabınızı çalıştıracaktır...

laptoptan çıkan piller paralel olarak pil başı max 1 amper 4.2 voltla şarj edilip sağlamlıkları eğer ısınmıyorsa anlaşılabilir. ve sonrasında powerbanklerin boş kutularından alınıp kullanılabilir... ebayde aliexpressde banggoodda 5 dolar civarına alınabilir.
ben https://www.fasttech.com/product/1457400-qidian-4a-6-18650-diy-power-bank-battery bundan aldım ve içine 6 adet laptop bataryası taktım. 12v çıkışı bile var yani evdeki modemi elektrikler gittiğinde buna bağlayıp saatlerce kullanabiliyorum mesela. telefon şarj etmesi falan test edilmiş ve gayet başarılı...

bu tarz pil şarj aleti ıvır zıvırları test eden bir adamın sitesinden pillerin değerlerini falan görebilirsiniz...http://lygte-info.dk/
 

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
Lion ve Lipo pillerin patladıkları doğrudur. Patlama değil de magnezyum çubuğun yandığı gibi parlak bir alevle ani yanma gerçekleşir buda patlıyormuş gibi izlenim verir. Batarya teknolojisi bu yüzden elektrikli arabalara istedikleri gücü veremiyor, bir cep telefonu ısınmaya başlarsa alır atarsınız ya da en fazla eliniz yanar fakat trafikte seyir halinde olan bir araçta işler çok değişir.

Cihaz 100 wattlık bir motor kullanıyorsa ilk çalışmaya başlarken 2 katına yakın anlık tüketim olabilir bu yüzden bunu karşılayabilecek bir batarya takarsanız problem yaşamazsınız.

Ayrıca bu bataryaları farklı şarj aletleri ile şarj etmeniz bataryanın ömrü açısından sağlıklı olacaktır. NiCd piller değişken/darbeli akımla şarj edilr Lion ve Lipo' lar sabit akımla şarj edilir. Bu yüzden ilk başta farklı bir şarj aleti ile şarj etmeniz gerekir.

Yukarıdaki laptop örneğinde adam akor lamba takarak bataryanın gerilimini sıfırlamaya çalışmış. Lion ve Lipo bataryaların her bir hücresi dolu iken 3.7v gösterir. Boş hallerini hatırlamıyorum fakat 2.4v olduğunu kabul edelim. Batarya 2.4volt' a indiği zaman cihaz bunu ölçer ve batarya bitti diyerek kapanır fakat bu hücrelerin ölmemesi için yapılan bir koruma prosesi.

Telefonda takılı iken bir batarya ile küçük ledleri yakabilirsiniz fakat 2.4 voltun da altına ineceği için bataryayı öldürürsünüz, ya ısınır patlar ya da şarj ederken patlar.

Not: Bataryanın sağlıklı bir biçimde ineceği alt değeri tam hatırlamadığım için 2.4 volt dedim. Gerçek değeri hatırlamıyorum fakat bu pilleri kullanan elektronik cihazlar pil bitti dediği zaman o pillerin içinde halen elektrik vardır fakat onu kullanmamak gerekir.

Sizin şarjlı matkabınız da orjinalinden NiCd kullandığı için pili sonuna kadar bitirir bunu da performansın düşüşünden anlarsınız. Lipo ve Lionlarda pil bitene kadar aynı performans verilir bunun da sebebi tamamen bitmemesinden kaynaklıdır.

Matkaba ufak bir modifikasyon yapmanız gerekiyor. Batarya gurubuna bir voltaj ölçer takmalısınız ve alt değere indiği zaman artık kullanmamalısınız. Bir de bataryanın üzerine buzzerlı sıcaklık sensörü koyarsanız sıcaklık arttığında öteceği için çalışmayı durdurursunuz.
 
Son düzenleme:

winner

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Kas 2006
Mesajlar
2,916
Tepki puanı
3
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
Lion ve Lipo pillerin patladıkları doğrudur. Patlama değil de magnezyum çubuğun yandığı gibi parlak bir alevle ani yanma gerçekleşir buda patlıyormuş gibi izlenim verir. Batarya teknolojisi bu yüzden elektrikli arabalara istedikleri gücü veremiyor, bir cep telefonu ısınmaya başlarsa alır atarsınız ya da en fazla eliniz yanar fakat trafikte seyir halinde olan bir araçta işler çok değişir.

Cihaz 100 wattlık bir motor kullanıyorsa ilk çalışmaya başlarken 2 katına yakın anlık tüketim olabilir bu yüzden bunu karşılayabilecek bir batarya takarsanız problem yaşamazsınız.

Ayrıca bu bataryaları farklı şarj aletleri ile şarj etmeniz bataryanın ömrü açısından sağlıklı olacaktır. NiCd piller değişken/darbeli akımla şarj edilr Lion ve Lipo' lar sabit akımla şarj edilir. Bu yüzden ilk başta farklı bir şarj aleti ile şarj etmeniz gerekir.

Yukarıdaki laptop örneğinde adam akor lamba takarak bataryanın gerilimini sıfırlamaya çalışmış. Lion ve Lipo bataryaların her bir hücresi dolu iken 3.7v gösterir. Boş hallerini hatırlamıyorum fakat 2.4v olduğunu kabul edelim. Batarya 2.4volt' a indiği zaman cihaz bunu ölçer ve batarya bitti diyerek kapanır fakat bu hücrelerin ölmemesi için yapılan bir koruma prosesi.

Telefonda takılı iken bir batarya ile küçük ledleri yakabilirsiniz fakat 2.4 voltun da altına ineceği için bataryayı öldürürsünüz, ya ısınır patlar ya da şarj ederken patlar.

Not: Bataryanın sağlıklı bir biçimde ineceği alt değeri tam hatırlamadığım için 2.4 volt dedim. Gerçek değeri hatırlamıyorum fakat bu pilleri kullanan elektronik cihazlar pil bitti dediği zaman o pillerin içinde halen elektrik vardır fakat onu kullanmamak gerekir.

Sizin şarjlı matkabınız da orjinalinden NiCd kullandığı için pili sonuna kadar bitirir bunu da performansın düşüşünden anlarsınız. Lipo ve Lionlarda pil bitene kadar aynı performans verilir bunun da sebebi tamamen bitmemesinden kaynaklıdır.

Matkaba ufak bir modifikasyon yapmanız gerekiyor. Batarya gurubuna bir voltaj ölçer takmalısınız ve alt değere indiği zaman artık kullanmamalısınız. Bir de bataryanın üzerine buzzerlı sıcaklık sensörü koyarsanız sıcaklık arttığında öteceği için çalışmayı durdurursunuz.

yukarıdaki yazımda aliexpressden verdiğim linkteki ürün tüm bunları karşılamaya yönelik mesela. voltaj belli değerin altına düştüğünde bataryayı over discharge dan korumak için çıkışı kesiyor. aynı şekilde aşırı şarja karşıda şarj akımını kesiyor...
en dikkat edilmesi gereken çekilecek akımı karşılayacak özellikte batarya kullanmak... fazla çekilen akım bataryayı ısıtıp öldürüyor yada yanmasına sebep oluyor. birde şarj sırasında balance şarj muabbeti önemli seri bağlı olanlarda..
 

marmarali83

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ara 2011
Mesajlar
1,735
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
yukarıdaki yazımda aliexpressden verdiğim linkteki ürün tüm bunları karşılamaya yönelik mesela. voltaj belli değerin altına düştüğünde bataryayı over discharge dan korumak için çıkışı kesiyor. aynı şekilde aşırı şarja karşıda şarj akımını kesiyor...
en dikkat edilmesi gereken çekilecek akımı karşılayacak özellikte batarya kullanmak... fazla çekilen akım bataryayı ısıtıp öldürüyor yada yanmasına sebep oluyor. birde şarj sırasında balance şarj muabbeti önemli seri bağlı olanlarda..

laptop pillerini akülü vidalamada kullandım yazmışsın önceki mesajda. Bende samsung marka laptoptan çıkan samsung marka ICR 18650 pilleri ikili paralel bağlı 3 gurup da seri bağlı halde geçen gün vidalama cihazına taktım. laptoptan soktuğum şekilde devreyi sökerek çalıştırdım yani. 8-10 tane 7 cm lik vida söküp taktım ısınma olmadı. şarj sonrası 4.2 v değeri veren piller vidalama sonrasında 4v a düştü. Birkaç gün bekledikten sonra yine multimetre ile ölçtüm halen 4v olarak duruyorlar. kendi kendine boşalma yapmadı.bundan önce 12v kuru akü takmıştım. aynı vidalardan 5 tane sıktımı pil bitiyordu. şarj edip kenara koysam Birkaç gün sonra tamamen boşaltıyor. Lithium-ion da bu boşalma ve performans kaybı olmadı ama biraz arastitinca eski Laptop pilleri daha tehlikeli yazdıklarından söktüm o pilleri. iki pil laptoptan çıktığı gibi paralel bağlı paraleller de seri bağlı şekilde 6 pil de sorun yok gibiydi. şimdi yeni gelen pilleri 4 pili seri bağlayıp kullanırım diye düşünerek ona göre pil yuvası sipariş vermiştim. Sen 3 pili seri bağlayıp mı denedin?
şimdi vidalamanin ne kadar amper çektiğini de ölçtüm. tetiğe yavaş basınca 1.5 amper çekiyor. birden sonuna kadar basinca 2 amper çekiyor hızlanınca yine 1.5 amper e düşüyor. hızlı çalışırken ucunu tutup durdurmaya çalıştığımda 7 amper çekiyor.

bu ICR piller seri olarak bağlandığında bu değerleri karşılar mı sizce? bilmeden aldığım için bunları aldım ama araştırmayı önceden yapsaydım IMR alırdım.
linkini verdiğin koruma kartındanı almayı düşündüm ama o kartı alınca balans şarj cihazı da almak gerekiyor sanırım. pilleri resmini koyduğum tek pil şarj eden cihazla şarj edip pil yuvasına takayım diye düşünmüştüm. pil yuvasına da koruma devresi taksam bu sefer pilleri ayrı ayrı şarj edemeyecem. pilleri devreden sökünce devre arıza olarak algılayıp kullanılmaz hale geliyormuş. Laptoplardaki gibi yani. Laptop pilleri ni yeni pille değiştiren kişiler yine şarj olmasını sağlayamamış pilleri sökünce devre enerjisiz kalıp bozulduğu için.
pil yuvasına 4 pili seri bağlasam çekilen amperi karşılar mi bu piller acaba. paralel baglayinca pillerin dayanma gücü artar voltaj aynı kalır , seri baglayinca voltaj artar da çekilen akım piller arasında paylaşılır mı bilmiyorum.
bugün koctaşta 12v nicd akulu vidalamayı inceledim. 160 tllik bir cihaz. Benim vidalama da 12v ama koctaştaki benim cihazdan güçlü.yani benim cihaz eski ve işimi görse de 160 tllik cihazdan güçsüz olduğu için yapacağım masrafa değmez diye düşünüyorum. Lithium-ion dönüşümü için piller 25tl, pil yuvası 5 tl, balans şarj cihazı çinde bile 60 tl civarında, 25 tl de koruma devresi derken yapacağım masraf 100 tl yi geçiyor. einhell marka Lithium-ion çift pilli metal sanzimali 12v vidalama 220 tl. black&decker nicd akülü tek akü 160 tl. hani bendeki makita bosch filan olsa 100 tllik masrafa değer de mannesmann marka alman markası bir ürün kullanıyorum. kaliteli de eski olduğu için su andaki nicdler benimkinden güçlü oluyor.
en az masrafla şarjlı olarak kullanabilmek için pil ve şarj cihazını almıştım. güvenli değilse kenara atmak zorunda kalacağım. birsürü dönüşüm yapan var ama biraz garantici olduğumdan aklımda şüphe kaldı.
aldığım piller.
0eedd31bdfeae65b79240133a8c248bf.jpg


aldığım şarj cihazı
a3000a76def52e8d9d546513e0a5aa75.jpg


pilleri seri başlayacağım pil yuvası
f93caa3f856d643fff79786c5a9538e9.jpg


dediğin balans şarj cihazı bu sanırım
2f520f461ccace3b41d62347d31f2041.jpg


buda almayı düşündüğüm koruma devresi
35a7328a473b3cd6f821864c6aaf5010.jpg



Huawei ascend mate 7 - Tapatalk
 
Son düzenleme:

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
O imax şarj cihazından ben de var kullanıyorum. Ona bir de şarj edeceğiniz batarya ile orantılı güç kaynağı bağlamak gerekiyor. İşim garanti olsun diye 1000 wattlık power suply ile çalıştırıyorum. Her türlü akü ve bataryayı sıkıntısız şarj ve deşarj edebilirsiniz.

Yapacağınız batarya çok hücreli ise bu alet her bir hücreyi ölçerek şarj eder ve hücrelerin voltaj değerleri homojen olur.

Ucuz şarj cihazları toplam gerilim ve akım miktarına göre şarj eder ve bunun sonucunda bazı hücreler az şarj olurken bazıları da fazla olabilir, bu da uzun dönemde sakatlıklar çıkarabilir çünkü batarya gurubundaki her hücrenin bile ömrü aynı değildir gerekirse o hücre sökülüp yenisi takılabilir.
 

marmarali83

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
15 Ara 2011
Mesajlar
1,735
Tepki puanı
1
Puanları
38
Siteyi ziyaret et
O imax şarj cihazından ben de var kullanıyorum. Ona bir de şarj edeceğiniz batarya ile orantılı güç kaynağı bağlamak gerekiyor. İşim garanti olsun diye 1000 wattlık power suply ile çalıştırıyorum. Her türlü akü ve bataryayı sıkıntısız şarj ve deşarj edebilirsiniz.

Yapacağınız batarya çok hücreli ise bu alet her bir hücreyi ölçerek şarj eder ve hücrelerin voltaj değerleri homojen olur.

Ucuz şarj cihazları toplam gerilim ve akım miktarına göre şarj eder ve bunun sonucunda bazı hücreler az şarj olurken bazıları da fazla olabilir, bu da uzun dönemde sakatlıklar çıkarabilir çünkü batarya gurubundaki her hücrenin bile ömrü aynı değildir gerekirse o hücre sökülüp yenisi takılabilir.
pilleri tek tek şarj edip resmini koyduğum pil yuvasına koyup kullanmak istedim. seri bağlı şarj etme işi sıkıntılı. yani maddi olarak fiyatı yükseltiyor. çok kaliteli bir vidalama cihazın olsa balans şarj cihazı ve koruma devresini alırdım ama bendekine değmez.bu pillerin deşarj sırasında akımdan dolayı ısındığını ve tehlikeli hale geldiğini öğrenince pilleri sipariş ettiğime pişman oldum. ucuz yollu pil dönüşümü yapayım derken sıfır cihaz parasına çıkacak bu işlem :) bilgim olmadığı için sormak istedim. koruma devresi olmadan kullanmak sıkıntı oluşturacak ise piller kenarda durur kullanmam. Youtube da onlarca video var. sıkıntı yaşayan olsa sonucu gösteren video koyardı diyerekten pilleri sipariş etmiştim. biraz araştırınca korktum :)

Huawei ascend mate 7 - Tapatalk
 
Üst