Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

kaynak " derleme"  forum taramaları  ve  tır şoforü olan eniştem :)
 

bahadirusta

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ara 2010
Mesajlar
766
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

ben bazı forumlarda işi bilip bilmeden konuşan insanların laflarını yada amcamın dayımın sözlerini yazmıyorum tamamen kaynaklı resmi bilgilerdir alıntılarım sonuçta insanları burda yalnış yönlendirmek kötü olur diye düşünüyorum zararlıdır veya yaptırmayın demek bence yalnış bir laf hemen..
LASTİK SANAYİ

Basınç, araç lastiklerinin performansı açısından en önemli faktördür. Lastiğin ömrü ve sürtünme direnci basınçla yakından ilişkilidir. Doğru basınçta kullanılmayan lastikler hem kısa ömürlü olur, hem de aracın daha fazla yakıt tüketmesine yol açar. Ayrıca yol tutuşu da kötüdür.

Lastiğin ömrünü kısaltan ikinci bir unsur da içindeki havada bulunan oksijen ve nemdir.

Lastikleri hava yerine azotla doldurarak hem lastiğin ömrünü uzatmak, hem de aracın yakıt tüketimini azaltmak aşağıda açıklandığı gibi mümkündür:

Azotla doldurulan lastiklerin basıncı çok daha yavaş eksilir
Oksijen molekülleri azot moleküllerine oranla daha küçük olduklarından difüzyon hızları 30-40 kat daha yüksektir. Bu nedenle normal havayla doldurulan bir lastiğin basıncı azot ile doldurulan lastiğe oranla 3 kat daha hızlı eksilir. Havayla doldurulan lastiğin basıncı olması gereken değeri uzun süre koruyamayacak ve sık sık hava basma ihtiyacı doğacaktır.

Azotla doldurulan lastiklerin basıncı sıcağa daha az duyarlıdır
Lastiğin yere sürtünmesinin bir sonucu olarak enerjinin bir bölümü ısı enerjisine dönüşür ve lastik sıcaklığı artar. Artan sıcaklığa paralel olarak lastik basıncı artar, özellikle yüksek hızlarda lastikler aşırı derecede ısınmakta ve lastik basınçları belirsiz bir şekilde artmaktadır. Bu belirsizliğin nedeni lastiğin havasındaki su (nem) miktarıdır.

Lastikler azot gazı ile doldurulduğunda ise yüksek sıcaklık farklarında dahi önemli ölçüde genleşme olmayacaktır. Azot, yapı olarak sıcaklık farklarına oksijen ve su buharından daha az duyarlıdır ve hacmi önemli bir değişiklik göstermez.

Kısaca, azotun karakteristik özelliklerinden biri olan sıcaklığa karşı düşük duyarlılığı, havayla doldurulan lastiklerde yüksek hızlarda karşılaşılan basınç yükselmesini ortadan kaldırmakta ve kararlı bir basınç sağlamaktadır.

Azotla doldurulan lastikler oksitlenmez
Hava ile doldurulan lastiklerde oksijen, azot ve diğer gazların yanı sıra önemli miktarda su buharı da bulunmaktadır. Yapılan çalışmalarda, lastiğe nüfuz eden oksijen ve su moleküllerinin, yüksek sıcaklığın da etkisiyle, lastiğin iç yüzeyinde, lastik içindeki tellerde ve jantta korozyona yol açtığı belirlenmiştir. Korozyon da doğal olarak lastiğin ömrünü azaltmaktadır.

Lastiğe azot basılırsa bu sorun yaşanmayacaktır.

Lastiklerin hava yerine azot gazı ile doldurulmasının sağlayacağı yararlar şunlardır:

Yakıttan en az %3,3 tasarruf (*)
Lastik ömründe en az %26 artış (**)
Daha iyi yol tutuşu ve patlama riskinin azalması nedeniyle artan sürüş güvenliği

Azot kullanımını büyük lastik üreticileri de tavsiye ediyor:
Michelin (Kasım 2003 Teknik Bülteni)
Bridgestone (“Real Answers” 8. cilt, 3. sayı)
Pirelli (Teknik Bülten No: 8.02)
Goodyear (Servis Bülteni PSB#2004-09)

(*)  ABD Enerji Bakanlığı yayın organı “Energy Savers (Sayfa 31)” da yer alan orandır.
(**) Bridgestone yayını “Real Answers (8. sayı, Sayfa 4)” da bahsedilen orandır.
 

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

hocam sen  lastiğine istediğini  şeyi bas ister nitrojen ister  oksjen istersende  helyum bas araban havalansın :) hatta  istersende içine kum doldur  yol tutuşu artsın  evill2 ben doğru bildiğimi yazdım
 

hllb

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2011
Mesajlar
3,318
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
54
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

bence günlük kullanım için olan araçlarda gerek yok. şahsi kanaatim
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

arkadaşlar salı günü güncelleme için servise gittiğimde bu nitrojen olayını sordum. bizim serviste yapamıyorlarmış. bikaç yere sordum 4 lastiğe 20 tl dediler. bugün arkadaşım arabasını servise götürdü (hyundai). hyundai servisinde 4lastiğe 6 tl ye basıyorlarmış. arkadaşım bugün yaptıracaktı. bende gidip orda yaptıracam
 
D

drwaverunner

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

akcaylıastra link' Alıntı:
4 lastiğe 6 tl çok ii hava karısımı nitrojn olmasın  ::)

Evet basılanın nitrojen olduğunu nasıl anlıyoruz? Havanın %70'i azot zaten :)
 

Gökhan_55

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
2,140
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

hllb link' Alıntı:
[quote author=ulas79 link=topic=789.msg13744#msg13744 date=1299697327]

Nitrojen daha hafif olduğundan %2 civarı yakıt tasarrufu yapar
işte bu yeterli bir sebep :) ötekiler olmasa da olur
[/quote]

hayırdır % 2 leri bile hesap etmek için pek aceleci gördüm seni:)))) hadi itiraf nasıl gidiyor pompacılarla aran? :)))
 

ozkanc1

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Mar 2011
Mesajlar
36
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

Atakoy opel de 26 TL ye 4 lastik icin basiyorlar.
 

bahadirusta

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ara 2010
Mesajlar
766
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Lastiklerin Nitrojenle Şişirilmesi

özkan bey ben daha geçen hafta 30 tlye bastırdım ataköy yine 4 lira kazıkmı atmış bana.. :D
 
Üst