Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

ulas79

Kayıtlı Kullanıcı
09-Aydın
Katılım
20 Ağu 2010
Mesajlar
15,327
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Traction Control (Anti Patinaj Sistemi)

Otomobil firmalarına göre adı TCS veya ASR olarak farklılık gösterse de işlevi aynıdır: Aracınızın tekerlerinin patinaj yapmasını önlemek. Kısaca “Anti Patinaj Sistemi” olarak bilinen TCS’nin sürüş güvenliğine katkısı büyüktür.
TCS sistemlerine yakından baktığımız bu yazımda, hangi parçalardan oluştuğunu ve çalışma prensibini size anlatmaya çalışacağım.

TCS NE DEMEKTİR?
İlk olarak kelime anlamına bakalım. İngilizce’deki “Traction Control System” kelimelerinin baş harflerini (TCS) temsil eder. Türkçe karşılığı ise “Çekiş Kontrol Sistemi” dir.
Yazımızın başında belirttiğimiz ASR ifadesi ise Almanca “Anti Schlupf Regelung” kelimelerinin baş harflerini temsil eder. Bu da Türkçe’ye “Anti Patinaj Sistemi” olarak çevrilebilir.
Bazı otomobil firmalarına göre adı farklılık gösteren “Patinaj Kontrol Sistemi” prensip olarak aynı şekilde çalışırlar.
Şimdi TCS’yi oluşturan parçaları yakından inceleyelim

TCS‘Yİ OLUŞTURAN PARÇALAR
Öncelikle şunu belirtmekte fayda var: TCS olan bir araçta ABS var demektir. Bunun birinci sebebi TCS sistemi ABS’nin kullanmış olduğu teker hız algılayıcılarını kullanır. İkinci sebebi ise TCS’nin çalışmak için ABS’ye ihtiyaç duymasıdır.
Aşağıdaki şekilde TCS ve ABS parçalarının yerleri gösterilmektedir.

tcsr2.gif


Teker hız algılayıcıları:
Tekerlerin üzerinde bulunan ve tekerlerin dönüş hızını algılayan parçalardır. Bunlar sayesinde TCS çekişin olduğu tekerlerdeki hızı algılayarak, hangi tekerin patinaja girdiğini belirler.
ABS hidroliği:
Bu parçanın içindeki valfler her bir tekere giden fren basıncı miktarını ayrı ayrı kontrol edebilir.TCS patinaja giren tekerin hızını düşürmek için ABS hidroliğini kullanır ve ilgili tekere fren uygular.
Elektronik kontrol ünitesi (ECU):
TCS’nin kritik durumlarda ne yapması gerektiğine burada karar verilir. TCS aşağıdaki parçaları kullanarak motor gücünü kontrol edebilir ve teker hızını azaltır:
- Yakıt kısma valfi
- Ateşleme tertibatı
- Yakıt enjektörü
- Gaz pedal sensörü
NASIL ÇALIŞIYOR ACABA?
Şimdi de TCS’nin çalışma prensibi nasıldır ona bakalım. TCS’nin devreye girmesi için çekişin olduğu tekerlerden birinin patinaja başlaması lazımdır. TCS bunu teker hız algılayıcıları sayesinde anlar. Bu durumda TCS devreye girerek aşağıdaki durumlardan birini uygulayarak patinaj yapan tekerin hızını azaltır.
Durum 1: TCS, ABShidroliğini devreye sokarak patinaj yapan tekere fren uygular. Teker patinaj önleninceye kadar frenlenir.
Durum 2: TCS, yakıt kısma valfi, yakıt enjektörü ve ateşleme tertibatına müdahale ederek motor gücünü düşürür ve patinaj yapan tekerlerin hızını azaltır.
Durum 3: TCS durum 1 ve 2 ‘yi aynı anda kullanarak gerekli işlemi yerine getirir.
Gördüğünüz gibi TCS sistemi ABS ile koordineli olarak çalışmaktadır. Bu ikisinin ortak çalışması ESP (Elektronik Stabilite Programı) sistemlerinin geliştirilmesini sağlamıştır.
 

türk_187

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2011
Mesajlar
1,747
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
www.umithc.blogspot.com
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

arkadaslar boyle ozentili anlatımlar geldikce, forumun ne kadar ciddi bir forum oldugu ortaya cıkıyor.... detaylı anlatımlar için tesekkurler.. d bravoo dusunsenize boyle teknik açıklamalar sempozyum tadında cok faydalı ve bilgilendirici...... 38hehh
 

GöKHaN2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ara 2010
Mesajlar
912
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Evet ulaş79 arkadaşımıza teşekkür ediyoruz. bravoo.Gerçekten faylı bilğileri bizimle paylaşmış.
 

ulas79

Kayıtlı Kullanıcı
09-Aydın
Katılım
20 Ağu 2010
Mesajlar
15,327
Tepki puanı
0
Puanları
36
Siteyi ziyaret et
Electronic Brake force Distribution (Elektronik Fren gücü Dağılımı)

Electronic Brake force Distribution (Elektronik Fren gücü Dağılımı)
sisteminin temel amacı ön ve arka tekerlekler arasındaki frenleme kuvvetinin dengeli şekilde dağıtılmasıdır.

asd1u.jpg



Günümüz araçlarının çoğunda motor ve şanzıman sistemleri aracın ön tarafında bulunmaktadır. Bunun
sonucunda Ön kısımda daha fazla yüklenme söz konusudur. ABS ve EBD sistemi bulunmayan klasik fren sistemli
araçlarda fren gücü eşit olarak ön ve arka tekerleklere dağıtılacaktır. Bunun sonucunda sert frenlemelerde arka
tekerleklerin yüküne nazaran ulaşan fren kuvveti fazla gelecek ve arka tekerleklerde kızaklama oluşacaktır. İşte
EBD bu noktada devreye girer ve fren dağılımını değiştirerek arka tekerleklere daha az fren gücü gitmesini
sağlayarak kızaklama(Kilitlemeyi) mümkün mertebe engellemiş/geciktirmiş olur.

Çıkış noktası Ön-Arka fren gücü dağılımı dengelemek olmakla birlikte EBD her tekerleği bağımsız ele alır. Her
tekerleğe ihtiyacı kadar fren gücü gönderir, bu da özellikle virajlarda tekerlek yüküne göre fren gücünü ayarlayarak
direksiyon hakimiyetini arttırır. Bu noktadan çıkarsak , motoru arka tarafta bulunan lüks spor otomobilleri
düşünelim; bunlarda sürüş ve yük durumuna göre arka tekerleklere daha fazla frenleme kuvveti gönderilebilir.

asd2q.jpg


EBD ve ABS ?

EBD sistemi ABS ile ortak çalışır ve ABS’ye yardımcı bir sistemdir. Her iki sistemin elemanları ortaktır (Sensörler,
EHCU v.b.). İki sistemin beraber çalışması daha iyi bir frenleme ve direksiyon hakimiyeti sağlayacak ve güvenlik
özelliklerini geliştirecektir. EBD her tekerleğe ihtiyacı olan fren basıncını göndererek kızaklama olasığını azaltırken,
ABS bu etkiye rağmen çok ani ve sert frenleme yapıldığında oluşacak kızaklamaları engelleyerek sağlıklı frenleme ve
direksiyon hakimiyeti sağlayacaktır.
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

detaylı bilgiler için teşekkürler
bunları öğrendikçe arabaya güvenim daha da artıyor
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

evet gözle görmediğimiz birçok detayı aslında aracı kullanırken yaşıyoruz
ancak farkedemiyoruz
sn vehicle_dynamics ve sn ulas79 çok güzel bilgilendirici açıklamalar olmuş
+ rep
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

bugün ana yoldan yan yola geçilen bir yola çok hızlı girdim. daha önce bu yoldan hiç geçmemiştim ilk geçişimdi. eğer yolun bu şekilde olduğunu bilseydim ya da dönmeden önce görebilseydim kesinlikle o hızla girmezdim. yaklaşık 270derecelik bir dönüş yaptım. arabanın burnu dönüpte yolu görünce eyvah dedim, tam refüje giriyorum derken bilinmedik bir güç arabanın arkasını düzeltti ve %100 lük bir kazadan kurtuldum. bu araba süper arkadaşlar  okkk
 

türk_187

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2011
Mesajlar
1,747
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
www.umithc.blogspot.com
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

erdem bey çok büyük geçmiş olsun
 

GöKHaN2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ara 2010
Mesajlar
912
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

trk_187 link' Alıntı:
erdem bey çok büyük geçmiş olsun

Ayne katılıyorum erdem bey çok büyük geçmiş olsun.Allah kazasız belasız sürüşler versin. :)
 
D

drwaverunner

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Sn. Erdem,

Geçmiş olsun... ESP girdi heralde devreye :)
 
Üst