Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
arkadaşlar araçlarımızı alırken o da olsun bu da olsun, bak falanca arabada bu var bunda niye yok vs. diye araştırıp bu donanımların fiyat analizini yapıyoruz. ama esas önemli olan konu bütün bu donanımlara sahip olan araçlarımızı yeterince etkin olarak kullanıyormuyuz? ya da bu donanımları kullanmayı biliyormuyuz? (ESP örneğinde olduğu gibi). araçlarımızı sıradan araçlar gibi kullanmaktansa güvenlik, konfor vs. özelliklerini bilerek daha etkin olarak kullanırsak daha çok keyif alacağımızı düşünüyorum. hangi donanımın hangi koşullarda ne işe yaradığını ve nasıl kullanıldığını bu başlık altında toplayalım.
 

umut7105

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
30 Ara 2010
Mesajlar
290
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Güzel bir fikir,patronlar bu işe el atacaktır :D
 

türk_187

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2011
Mesajlar
1,747
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
www.umithc.blogspot.com
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

kesinlikle haklısın,,, esp ve diğer özellikler hakkında bilgisi olan arkadaslar, bizleri aydınlatabilirlerse cok seviniriz....
 

erdem2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ara 2010
Mesajlar
1,622
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

esp konusunu gökhan açıklamıştı. ama daha detaylı bilgi varsa yine paylaşılabilir. çünkü bunların nerde nasıl kullanılacağını biçoğumuz bilmiyoruz. bu donanımlara sahip olmamıza rağmen çoğunu kullanmadan arabaya kara düzen binmeye devam ediyoruz
 

akın2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
28 Ara 2010
Mesajlar
1,897
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Ben ESP yi denedim daha önce  max 80 le girdiğim viraja 110 km ile girince ESP devreye girdi. sanki bir güç arabayı düzeltip  tekrar yola soktu. alırken bu özelliğin farkında bile değildim ama şimdi o kadar memnun oldum ki olmasına...
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Selam Arkadaşlar,
Tanışma grubuna dün bir mesajla katıldım, öncesinde flexride için bir mesajım olmuştu.

ESP için kısa bilgi vermek istedim.Araç özellikle yüksek hızlarda yapılan ani yön değişmelerine araç ataleti yüzünden hemen tepki veremez, aracın merkezkaç etkisinde yaptığı yana yatma (roll) hareketi neticesine sağ ve sol lastiğin yere basma kuvvetlerinde farklılıklar oluşur.Tüm bu etkilerin neticesinde dinamik bir yön değiştirme hareketinde araç ya bu harekete geç başlar (understeering ya da az döner), ya da arka aksın virajdaki tutunması azaldığında arkayı dışa savurarak kontrol dışında daha fazla döner ( oversteering ya çok döner)

ESP nin yaptığı iş bu gibi istenmeyen durumlarda araç az döndüğünde yalnızca iç arka tekere anlıkfren yaptırır, ya da çok döndüğünda dış ön tekere
anlık fren yaptırarak araç düşey ekseninde bu hareketi düzeltici ters yönde moment oluşturur.Bu hareketi sürücü asla yapamaz, çünkü 4 ayrı freni ayrı ayrı kontrol etme şansı yok, yapabiliyorsa ters yönde direksiyon hareketi ile toparlamaya çalışır.

Bunu çok basit bir deneyle görebilirsiniz,bir a4 kağıdı alın, sağ ve sol işaret parmağınızı kağıdın uzun kenarına uygulayarak eşit hızda ileri yönde hareket ettirin.İki parmağın kuvveti de eşit olduğunda araba düz gider, eğer bir parmağınızı yavaşlatırsanız burun o tarafa doğru döner (understeer durumunda ESP nin yaptığı iş) Viraj halinde dışardaki parmağınız yavaşlatırsanız aracın burnu dışarıya döner (oversteer durumunda ESP nin yaptığı iş)

Umarım a
 

türk_187

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
29 Ocak 2011
Mesajlar
1,747
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
45
www.umithc.blogspot.com
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

sn. vehicle_dynamics, cok net ve guzel bir sekilde açıklamışsınız. buradan cıkaracagımız sonu., araç özellikle yüksek hızda viraja girdiğinde veya uygun olmayan stabilize yol kosullarında surucunun kontrolü dışında devreye girerek olası yoldan cıkma ve kontrol kayıplarını onluyor.... cok guzel bir sistem..... ozellikle acemi suruculer icin bence birebir..... peki bu sistem gizli buzlanma durumlarında da aracı kontrol altına almaya yardımcı oluyor mu? ayrıca araçtaki diğer guvenlik sistemlerinin fonksiyonları neler? thnxx
 

vehicle_dynamics

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
1,315
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
44
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

Faydalı olduysa ne mutlu.
Sürüş güvenlik sistemlerinin hepsi lastik yer kuvvet aktarımının yeterli olduğu durumlarda etkin çalışırlar.
Sürtünmenin sıfır olduğu bir yerde ne ABS, ne ESP ne de TCS çalışır, kendince çalışır ama araçta etkisini göremezsiniz.
Fakat yolun küçük bir kısmında buzlanma varsa, lastik buraya girdiğinde kontrolden çıkar gibi ve bu andan sonra gene sürtünmenin yüksek olduğu yol kısmına çıkarsa ESP lastik yere tutunduğu anda etkisini göstererek toparlamaya çalışır.Fakat ESP nin fren yaptırdığı lastik sürekli buz üzerinde ise yarattığı etkiler yeterli olmayacaktır.

Sonuçta boyuna yöndeki güvenlik sistemlerin genel amacı aracın kaymasını, yani araç hızı ile o hıza karşılık gelen teker açısal hızlarını belli limitlerde tutarak, daha düşük olan dinamik sürtünme katsayısı yerine, statik sürtünme katsayısından faydalanmaktır.Virajda, yön kararlılığı sağlama amaçlanır.Viraj sırasında yük transferinden dolayı yere daha fazla kuvvet uygulayan lastik yere tahrik ve fren torklarını daha etkin aktarır.Bu da sağ ve sol arasındaki kuvvet dengesini bozar.Bu yüzden araçlarda artık virajda tork kontrolü, virajda fren kontrolü gibi sistemler var.

Lastiğimizin yere her zaman sağlam tutunması ve bu sistemlerin hiç devreye girme ihtiyacı duymamasını temenni ederim:)
Selamlar
 

ecelnico

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ara 2010
Mesajlar
382
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Hangi Donanım Hangi İşe yarıyor? Nasıl Kullanılıyor?

vehicle_dynamics link' Alıntı:
Selam Arkadaşlar,
Tanışma grubuna dün bir mesajla katıldım, öncesinde flexride için bir mesajım olmuştu.

ESP için kısa bilgi vermek istedim.Araç özellikle yüksek hızlarda yapılan ani yön değişmelerine araç ataleti yüzünden hemen tepki veremez, aracın merkezkaç etkisinde yaptığı yana yatma (roll) hareketi neticesine sağ ve sol lastiğin yere basma kuvvetlerinde farklılıklar oluşur.Tüm bu etkilerin neticesinde dinamik bir yön değiştirme hareketinde araç ya bu harekete geç başlar (understeering ya da az döner), ya da arka aksın virajdaki tutunması azaldığında arkayı dışa savurarak kontrol dışında daha fazla döner ( oversteering ya çok döner)

ESP nin yaptığı iş bu gibi istenmeyen durumlarda araç az döndüğünde yalnızca iç arka tekere anlıkfren yaptırır, ya da çok döndüğünda dış ön tekere
anlık fren yaptırarak araç düşey ekseninde bu hareketi düzeltici ters yönde moment oluşturur.Bu hareketi sürücü asla yapamaz, çünkü 4 ayrı freni ayrı ayrı kontrol etme şansı yok, yapabiliyorsa ters yönde direksiyon hareketi ile toparlamaya çalışır.

Bunu çok basit bir deneyle görebilirsiniz,bir a4 kağıdı alın, sağ ve sol işaret parmağınızı kağıdın uzun kenarına uygulayarak eşit hızda ileri yönde hareket ettirin.İki parmağın kuvveti de eşit olduğunda araba düz gider, eğer bir parmağınızı yavaşlatırsanız burun o tarafa doğru döner (understeer durumunda ESP nin yaptığı iş) Viraj halinde dışardaki parmağınız yavaşlatırsanız aracın burnu dışarıya döner (oversteer durumunda ESP nin yaptığı iş)

Umarım a

detaylı anlatım için  teşekkürler +rep
 
Üst