Benzinli-Dizel farkı ve Dizel sistemler

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Bugüne kadar okuduğum en güzel ve dolu paylaşım diyebilirim bir profesyonelin tatmin olabileceği kadar detaylı bir amatörün anlayabileceği kadar basit. Ellerinize sağlık...

çok teşekkürler, amacım herkesin anlayabileceği şekilde yazmaktı zaten. bugüne kadar aldığım en güzel yorumdu. çok teşekkürler.
 

başqan

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
12 Şub 2009
Mesajlar
808
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
pistona aldığımız havanın kaçdan kaça düştüğünü gösterir. 10 birim olan havayı 1 birime sıkıştırdığımızı düşün.
ama sıkıştırma oranının belirlenme amacı 2 tanedir, birincisi yakıtın oktanı ile ilgilidir. oktan yükseldikçe sıkıştırma oranını yükseltmemiz gerekir. aksi halde verimsizlik yapar (lpg 120 oktandır ve benzine göre ayarlı bir motorda nasıl verimsiz olduğunu biliyorsunuzdur) mesela 95 oktan bir benzin düşük sıkıştırmalı bir motorda daha verimli yanmaktadır. bu benzini yüksek sıkıştırmalı motora koyarsanız lpg takmış gibi olucaktır, yanma verimsizleşecektir.
ikincisi ise şöyle. 1 birim havada 100 tane oksijen olsun (oksijen yanma için önemli), 10:1 sıkıştırmalı bir motorda yanacağı zamanda 10x100=1000 tane oksijen olucaktır ama 8:1 sıkıştırma oranlı bir motorda 8x100=800 tane. o yüzden yüksek sıkıştırma oranı yanmayı verimlileştirir (aynı ama uygun yakıtla tabi).
peki gtc neden düşük derseniz, gereken hava sıkıştırmasını fazlasıyla turbo yaptığı için. çünki turbonun performans vermesini sağlıyan aynı hacimde daha fazla oksijen olmasıdır.

ama sıkıştırma oranı arttıkça motor ömrü düşer ve risk artar. turbodada aynı şekildedir. turbodada motor ömrü düşer risk artar. bunu ortalamak için turboda sıkıştırma oranını diğerine göre düşük yapmışlar.

peki mevcut araçlarımızda bunu arttırarak verim artışı sağlayabilirmiyiz. tabiki ama bi ölçüye kadar. o ölçüyü geçerseniz kırılmalar artacaktır. sadece kapak taşlamak yetmez, piston ve sübapları gerekli dayanıklılığa göre uygun malzemeden seçilmişi kullanılmalı, sübap yayları değişmeli, sekmanlar değişmeli, contalar değişmeli. liste bu şekilde uzayabilir. hafif bir sıkıştırma oranı fazla masraf istemesede motor ömrünü azaltacaktır.

mesela doğan şahin normal benzine göre ayarlıdır. ve yapıldıkları zaman kullanılan benzin oktanı çok düşüktü (galiba 91 di ama emin değilim). şuan piyasadaki en düşük oktan 95 olduğuna göre, 77 beygir 90 model bir şahinin sıkıştırma oranını yükseltmek ortalama 85-90 beygire çıkartır arabayı.

umarım sade ve anlaşılır olmuştur...

:alkis::alkis::alkis:
üstat derim.. saygı duyarım.. az öz ve aydınlatıcı.. teşekkürler..

ek: sanırım bu durumda turbo uygulamalarında berzinli daha ucuza mal oluyor çünkü dizelde daha fazla sıkıştırma oranı olduğundan daha kalın motor demiştiniz..
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
:alkis::alkis::alkis:
üstat derim.. saygı duyarım.. az öz ve aydınlatıcı.. teşekkürler..

ek: sanırım bu durumda turbo uygulamalarında berzinli daha ucuza mal oluyor çünkü dizelde daha fazla sıkıştırma oranı olduğundan daha kalın motor demiştiniz..

dizelin herşeyi pahalıdır. torku yüksek olduğundan şanzımandan difransiyele kadar yüke binen tüm aksam daha dayanıklısından seçilir.
yorumun için ben teşekkür ederim.
 

kaanrevan

Kayıtlı Kullanıcı
59-Tekirdağ
Katılım
17 Eyl 2009
Mesajlar
2,509
Tepki puanı
26
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Yağın kararması hemen değiştirilmesi anlamına mı gelir? 2500 km var ama değişime ama değişeceğim bi 500 km sonra. Bazen bakıyorum kararmış yağ. Nisana kadar beklesem bir sıkıntı olmaz değil mi? Nereden anlayabilirim yağın acele değişmesi gerektiğini?
 

chevypolat

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
23 Şub 2009
Mesajlar
1,597
Tepki puanı
1
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
sanırım msn den görüştüğüm sendin. gerekeni söylemiştim. bazen yağ konulduğu gibi kararır. ona aldanmamak lazım. yakıtınız güzel ise zamanından önce değişmeye gerek yoktur. ama kötü yakıtda değişim zamanını yarı yarıya kadar düşürmek gerekebilir. yağı kirleten yakıtın kükürt oranıdır.
 

kaanrevan

Kayıtlı Kullanıcı
59-Tekirdağ
Katılım
17 Eyl 2009
Mesajlar
2,509
Tepki puanı
26
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Teşekkür ediyorum. Sağolasın...
 
Üst