LPG Karşıtı Olanlar

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
9
Puanları
38
Yaş
49
www.engelsizdostlar.com
Bu kabloları güzelce sar da üşümesinler :). Bahsettiğim metodu bir dene, faydasını görürsen geliştirme imkanın olur.

Abi şimdi kafa deli gibi çözüm yolları arama çalışması içinde sorma bir düzen yapmazsam duman oldum resmen bugün 60 TL daha verdim sıfır aldım diğerinin üzerinden sadece 8 aylık zaman geçti idi. Rahmetli oldu.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,525
Tepki puanı
259
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
PM yolladım.
 

Nobran

Emektar Üye
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Eyl 2013
Mesajlar
1,163
Tepki puanı
256
Puanları
83
Yaş
34
Siteyi ziyaret et
Petrolün rafineri edilmesi sonucunda elde edilen benzin ve motorine 1940' lı yıllardan beri vaks giderme aşamasında solvent katılıyor, katılmak da zorunda (Ne tür bir madde eklenerek bu işlem yapılıyor şahsen bilmiyorum muhtemelen vaksı çözerken yanıcılığı etkilemeyen yada bir miktar arttıran bir maddedir, petrol yada enerji mühendisi varsa aramızda bilgilendirebilir)

Solvent çözücü demek. Su, tiner, oksijen ve alkol de kullanım yerine göre solventtir. Tekstilde kullanılan solventleri (tiner yada etil alkol mesela) %50 oranında benzine karıştırılırsa motoru haşat eder ama %10 civarında etanol katabiliriz (E10, E20, E30 yakıt olarak geçer rakamlar %' yi belirtir. %10' dan sonrası için standart motorlar için uygun değildir)

LPG takılan araçlarda, sıkıştırma oranlarında bir değişiklik yapılmadığı için gazla çalıştığı esnada performans ve tork da düşüşler mutlaka olacaktır. (Bu düşüş, silindir sayısı ve sıkıştırma oranına göre değişir, fakat asla artışa sebep olmaz)

Türkçe kaynak için başta Gazi Üniversitesi olmak üzere ODTÜ, İTÜ, gibi üniversitelerin yüksek lisans tezlerinde yapılan deneyleri ve yayınlanan makaleleri inceleyebilirsiniz.

Oktan sayısının yüksek olması aracın torkunda, hızında yada gücünde değişiklikler yapmaz. LPG' nin oktan sayısı benzinin oktan sayısından fazla olmasına karşın yukarıda dediğim gibi LPG' nin aynı şartlarda benzine göre performansı daha düşüktür.

Ksilen ve toluen' de birer solventtir ve otomotiv sektöründe oktan arttırıcı olarak kullanılırlar. Toluen ayrıca bomba yapımında da kullanılır (Tri Nitro Toluen) Yukarıda videosunu izlediğim aracın motorunda oynamalar/modifikasyonlar var. Bunun sonucu olarak artık "pompa benzininde" vuruntu yaparken (vuruntu performans düşürür) yüksek oktanda bu problem yaşanmıyor ki oktanın yüksek olması vuruntuyu azaltır/yok eder. Fakat vuruntunun sebebi araştırılmalıdır. Yakıt deposuna su da konsa, nitrometanol da konsa o motor her daim 450 beygir sadece artık "pompa benzini" performansını düşürüyor.
 

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
9
Puanları
38
Yaş
49
www.engelsizdostlar.com
Konuyu bir hortlatayım :D ortalık karışsın hehehehehe
 

ndipi

Bölüm Sorumlusu
Yönetici
Moderatör
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Haz 2009
Mesajlar
21,572
Tepki puanı
9
Puanları
38
Yaş
49
www.engelsizdostlar.com
Kombileri de sonuna kadar açalım abi yaza kadar anca soğur :D

Hehe işler öyle bir noktaya geldi artık kimin? kime? Gaz verdiği belli değil. Kombideki boruyu havaya tutsak milletin ve devletlerin gazı sayesinde hiç üşümeyeceğiz o kesin :bir:
 

astraopc

Yönetici
Moderatör
52-Ordu
Katılım
1 Nis 2010
Mesajlar
2,877
Tepki puanı
47
Puanları
48
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Petrolün rafineri edilmesi sonucunda elde edilen benzin ve motorine 1940' lı yıllardan beri vaks giderme aşamasında solvent katılıyor, katılmak da zorunda (Ne tür bir madde eklenerek bu işlem yapılıyor şahsen bilmiyorum muhtemelen vaksı çözerken yanıcılığı etkilemeyen yada bir miktar arttıran bir maddedir, petrol yada enerji mühendisi varsa aramızda bilgilendirebilir)

Solvent çözücü demek. Su, tiner, oksijen ve alkol de kullanım yerine göre solventtir. Tekstilde kullanılan solventleri (tiner yada etil alkol mesela) %50 oranında benzine karıştırılırsa motoru haşat eder ama %10 civarında etanol katabiliriz (E10, E20, E30 yakıt olarak geçer rakamlar %' yi belirtir. %10' dan sonrası için standart motorlar için uygun değildir)

LPG takılan araçlarda, sıkıştırma oranlarında bir değişiklik yapılmadığı için gazla çalıştığı esnada performans ve tork da düşüşler mutlaka olacaktır. (Bu düşüş, silindir sayısı ve sıkıştırma oranına göre değişir, fakat asla artışa sebep olmaz)

Türkçe kaynak için başta Gazi Üniversitesi olmak üzere ODTÜ, İTÜ, gibi üniversitelerin yüksek lisans tezlerinde yapılan deneyleri ve yayınlanan makaleleri inceleyebilirsiniz.

Oktan sayısının yüksek olması aracın torkunda, hızında yada gücünde değişiklikler yapmaz. LPG' nin oktan sayısı benzinin oktan sayısından fazla olmasına karşın yukarıda dediğim gibi LPG' nin aynı şartlarda benzine göre performansı daha düşüktür.

Ksilen ve toluen' de birer solventtir ve otomotiv sektöründe oktan arttırıcı olarak kullanılırlar. Toluen ayrıca bomba yapımında da kullanılır (Tri Nitro Toluen) Yukarıda videosunu izlediğim aracın motorunda oynamalar/modifikasyonlar var. Bunun sonucu olarak artık "pompa benzininde" vuruntu yaparken (vuruntu performans düşürür) yüksek oktanda bu problem yaşanmıyor ki oktanın yüksek olması vuruntuyu azaltır/yok eder. Fakat vuruntunun sebebi araştırılmalıdır. Yakıt deposuna su da konsa, nitrometanol da konsa o motor her daim 450 beygir sadece artık "pompa benzini" performansını düşürüyor.


Buraya düzeltme yapmak lazım. LPG eşit volume de benzinden daha düşük enerjiye sahiptir. Yaklaşık %20 gibi akademik araştırmaları okursanız bunu göreceksiniz. Bundan dolayı volumetrik olarak silindir içine püskürtülen LPG miktarı benzinden fazla ayarlandığından performans kaybı olmuyor. Mesela benim aracımın yol bilgisayarında ki benzin tüketiminden %15 (1.15 kat) fazla LPG yakar. 8 litre benzin yaktığı yerde 9.6 lt LPG yakıyor. İyi montaj ve ayarlı LPG li araçlar (örnek benim aracım) ne arıza lambası yakar nede performansı düşer. Bu konuda ufak bir hata var yazınızda. Ayrıca remap yaptırdım aracıma ve 2 haftalık çalışma yapıldı 100 oktana yakın LPG ye göre tekrar haritalanan ECU sayesinde benzinden çok daha iyi performans ile kullanıyorum aracımı. Arıza lambası ise yok. Remap önceside son hızda olsun, ara hızlanmalarda olsun bir fark yoktu ...

Üniversitelerin yaptığı araştırmalarda motorların durumu, montaj kusurları ve AFR ayarlarının durumu bilinmediğinden çok boşluklar var ama çalışmalar olması iyi.

EGT olarak bakıldığında ise aşağıda başka bir konuda yaptığım paylaşımım var. Okursan değerli bilgiler var.

Toulene = Tiner kokusunda olan bir benzen türevidir. Sanki tek başına bomba yapımında kullanılır gibi yazmışsında tek başına benzinden farklı bir yapısı yok bildiğin bir aromatik hidrokarbondur.

Nobran sizinle alakası yok aşağıda ki yazının...

Verdiğiniz değerler maalesef yanma sonu oluşan silindir içi sıcaklıklar kesinlikle değildir ki, EGT (Egzost Gas Temparature) atmosferik benzinli motorda normal yükte 550-600 derece civarı iken Turbo benzinli bir araçta bu değerler 800 derece civarı olur. Nerede 300 dereceler ah ah

Sizin verdiğiniz değerler kendi kendine tutuşma sıcaklığı olarak isimlendiriliyor ve şu şekilde dir:
Benzin : 228-471 °C
Bütan : 480-530 °C

Yani arada dağlar kadar bir fark yok ayrıca LPG nin yanma sonu 700 derece gibi bir sıcaklığa çıkarttığı ile ilgili bir doküman şuana kadar okumadım. Eğer aldığınız bir bilimsel kaynak varsa paylaşırsanız sevinirim...

Şimdi devam edersek...

Adyabatik Alev Sıcaklıklarına bakalım :

Propan (C3H8) Hava ile yanarsa (%21 O2) 1980 °C
Bütan (C4H10) Hava ile yanarsa (%21 O2) 1970 °C
Benzin (Karışım) Hava ile yanarsa (%21 O2) 2197 °C

Şimdi görüldüğü üzere LPG (Bütan ve Propan Karışımı) nin adyabatik alev sıcaklığı yaklaşık 1975 derece iken benzinin 2200 derece civarı gibi. Sonuçta gördüğünüz üzere LPG nin yanma anındaki sıcaklığı kesinlikle benzinden fazla olmuyor, zaten bu bilimsel olarak da kanıtlanmış durumda. Burada bilinmesi gereken olay mol başına LPG den alınan enerji benzinden az olduğundan LPG silindir içine %20 fazla verilmelidir ki aracın hareketi için gerekli olan enerjiler eşitlensin. Yani 1.0 lt benizne karşılık 1.2 lt LPG harcanır, buda LPG nin hem yanma sonu sıcaklığının düşük olduğunun hemde enerjisinin az olduuğunun başka bir açıklamasıdır.

Asıl açıklanması gereken ve halka arasında şehir efsanesi olmuş başka bir konu da bu zaten LPG nin yanma sonu sıcaklığı benzinden fazla deniyor ama bu o şekilde olmuyor. Yapılan testler gösteriyor ki AFR oranı iyi yapılmış bir LPG li araçta EGT sıcaklıkları benzinden daha az bile çıkıyor.
 
Son düzenleme:
Üst