kompresyon mu debriyaj mı...

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
forumdaki bir konuda yapmış oldugumuz tartışma editör tarafından kilitlendiği için bu konuyu açmış bulunmaktayım... editöre bir çift lafım olacak... bu forumda yazılan şeyleri kavga konusu etmeyecek kadar yetişkin iki insanın tartışmasını konuyu kilitleyerk durdurmaya çalışmanızı kınıyorum... çok sert bir tartışma gibi görünse de karşılıklı olarak iki taraf da birbirine kırıcı bir söz de bulunmamış ya da dışardan kırıcı gibi görünen yazılara herhangi bir alınganlık olmamıştır... üzerinde bayağı bir tartışma yapılması gereken bir hususu kilitleme yoluyla gündemden kaldırarak bilgielnmeyi amaç olarak edinen bir sitenin işine engel olmuş bulunmaktasınız...

geleim diğer arkadaşımızın dediklerine...
tüm ileri sürüş teknik uzmanlarının da savunduğu üzere ani frenaj esnasında debriyaja basmak ve vites kutusuna baglı olan aktarım organlarının motordan aldıgı itme kuvvetini kesmek gereklidir... nedeni ise herkesin kafasında canlandırmakta zorlandığı şey bu işin ani ve tam fren basıncı ile yapılıyor olmasının göz ardı edilmesidir...

ilk ve en basit örnek... yerinde duran bir araç boş vitesde iken mi hareketlenir yoksa 1. vitesdeyken mi?

ABS sistemi ne için uretilmiştir... kilitlenen tekerlerin bu işe kalkışmaması için... kiltlenen teker ne yapar... dönmez... dönmeyen teker beraberinde nelerin dönmesini engeller... tüm aktarım organlarının... aktarım organları nerden güç alır...vites kutusundan... vites kutusu nereden güç alır... motordan...nasıl...debriyaj sistemi ile...boşta yerinde duran bir aracın motorunun dk da ki devir sayısı sıfırmıdır... hayır... peki bu dönen şeylerin aracı hareket ettirmesini nasıl engelleriz... duran aracı boşa alarak... gayet açık oldu değilmi buraya kadar... kilitlenmesi için frenaj yaptıgımız yani bir nevi duran aractaki hale getirmeye çalıştıgımız tekerlerin, aktarma organlarını da durdurmaya çalışmasını engellemek ve de aktarma organlarının ne olursa olsun rölanti de bile 1000 devirle dönen bir motordan aldıgı gücü kesmek böylece tam frenaj saglamak için debriyaja basmalı ve aracın o anki enerjisinden başka enerji üreten bir sistem kalmaması için ugraşmalıyız değilmi... hız nedir birim zamanda alınan yol... birim zamanda araçların nasıl yol alır...tekerlekleri ile... frenaj yaparak kilitlemeye ugraştığımız tekerlerin teorik olarak durma anı ile eşit bir hale getirilmeye çalışıldığını düşünürsek hedeflene teorik hız nedir... sıfır km/st... hangi vitesde iken sıfır km /st daha yavaş hareket edebiliriz... hiç birinde...işte bütün bunların ışıgında o kadar hareket uretmeye çalışan sistemi siz nasıl olurda durdurmaya yakın olan bir sistem olarak görürsünüz... araç motor freni yani kompresyon ile ile ne diye yavaşlayabilmektedir... o an ki vitesin desteklediği daha yüksek bir hız ama daha düşük bir devirde oldugu için... vites düşünce ne olur... motorun devri aniden yükselir ... niye... ürettiği enerjiyi daha fazla devir yaratarak aktracak kadar kuvvete sahiptir...yani daha da kuvvetli itme gücüne sahip hale gelir... arac sollarken ne diye vites küçültürüz... daha kuvvaetli itme elde edebilmek için... o zaman nerde kaldı vites küçültüp de araç durdurma yetisi...debriyaja basınca motorun devri göreceli olarak sıfır olur. yani aktarma organlarının devri sıfır olur... bu da tekerleklere giden gücü sıfır yapar... ayak freni hangi noktadan frenaj uygular...tekerlekler noktasında... tekerlekler noktasında frenaja karşı gelen birşeyi yani aktarma organlarını durdurmak için de motorun verdiği gücü kesmek gerekir... bu da debriyajı basmak suretiyle olur...

gelelim retarder denen sisteme... retarder nereye frenaj yaptırır... kardan miline yani şafta... şaft da nereye bağlıdır... diferansiyel vasıtası ile tekerleklere... bu ne demektir... durması daha zor olan araçlara hem teker seviyesinde hem de tekere güç aktarımı yapan şaft seviyesinde frenaj yaparak daha etkili bir durma saglanmaktadır... retarder sadece frenaj mı yaptırır... hayır... aynı zamanda motoru da bogarak enerji uretmek için bulundugu yüksek devirden aşagıya inmesini yani itme gücünü keser...bunu dengeli bir şekilde yapar ve aracın stop etmesine de engel olur... stop eden araç ne demektir... o anki momentumundan başka gücü olmayan ve enerjisine enerji katamayan bir kütle demektir... bu kütle daha mı iyi durur... evet... ama motordaki tüm sistemlerin bu enerjiyi motor vasıtası ile kullanabildigini düşünürsek stop eden aractaki tum enerji isteyen sistemler durur ve geriye şişmiş ayak freninden başka birşey kalmaz... işte bunun için stop etmeyi engellemek gerekir... herşeyi bir kenara koyalım tekerleri döne bir aracın durması mümkün müdür... hayır... o zaman reatrderi ayak freninden daha üstün olarak tanıtmak yerine bu frene binen işi azaltan bir yardımcı olarak tanıtmak daha dogrudur... her frenaj ögesinin bir kapasitesi vardır... bnuları aşarsanız duramazsınız... o yüzden sadece retarder e yuklenerek zınk diye durmayı hedefiliyorsanız eger şunu bilin ki yavaşlarsınız ama duramazsınız... umarım açıklayıcı olmuştur... aksini idda eden arkadaş var ise berarber ileri sürüş teknikleri uzmanına gider konuşuruz... aynılan arkadaş bu görüşme için yapılan harcamaları üstlenir...

saygılar sunar daha da bilgi eklemek isteyenleri bu konuya beklerim...
 
Son düzenleme:

e.sarı

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
422
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
yanlız diğilsin benimde konum silindi !!!! neyse açmış olduğun başlık dışına çıkmayalım...
 

e.sarı

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
27 Ocak 2008
Mesajlar
422
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
biz retarder scaina vabis 360 ta kullanıyoruz.dedin gibi aracı durdurmaz sadece yavaşlatır.ayrıca çok fazla kullanamazsınız motor sıcaklığını üst seviyeleri çıkarır ve bu da bir kamyon tır motoru için hiç te iç açıcı bir durum diğildir.retarder kullanımı frenleri soğuk tutmak,balataların çabuk aşınmasını önlemek ve kontrollü araç kullanımı için teknolijinin nimetlerinden birisidir bence.konu ve anlatım doğrudur....
 

orcinus

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ağu 2007
Mesajlar
893
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
forumdaki bir konuda yapmış oldugumuz tartışma editör tarafından kilitlendiği için bu konuyu açmış bulunmaktayım... editöre bir çift lafım olacak... bu forumda yazılan şeyleri kavga konusu etmeyecek kadar yetişkin iki insanın tartışmasını konuyu kilitleyerk durdurmaya çalışmanızı kınıyorum... çok sert bir tartışma gibi görünse de karşılıklı olarak iki taraf da birbirine kırıcı bir söz de bulunmamış ya da dışardan kırıcı gibi görünen yazılara herhangi bir alınganlık olmamıştır... üzerinde bayağı bir tartışma yapılması gereken bir hususu kilitleme yoluyla gündemden kaldırarak bilgielnmeyi amaç olarak edinen bir sitenin işine engel olmuş bulunmaktasınız...

ne yaptın yahuu :D sezon finali olmuştu dedim. ahanda gene hortlamış konu. ilgi ile takip ediyorum.;)
 

efeeryurt

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
31 Ocak 2008
Mesajlar
2,389
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
1) öncelikle konu dışı olcak ama, kapatılan konu hakkında yine aynı konuyla ilgili bi başlık açmak ztn forum kurallarına aykırı...

2) öte yandan, dediğiniz gibi bölüm sorumluları ve yöneticilerin kendilerince saçma ama bizler için önemli gördüğümüz tatlı-sert mesajlardan sora konuları kilitlemeleri çok gereksiz ve biraz saygısızca, tmm adları üstünde yönetici ve sorumlular fakat paat die kilit vurmaları biraz gereksiz..!

3)
son olarak, bnde önceki konunuzda takip ediyordum sizin ve diğer üyenin yazdıklarını, İNŞALLAH bu başlık kapanmaz ve bizlerde bilgilenmiş oluruz..

saygılar
 

gdonmez77

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
555
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
Sayın cüneyt kardeşim, öncelikle zaman ayırmışsın yazmışsın, emeğine sağlık. Benim söylediklerimi tekrar etmiş olman da ilginç olmuş ya neyse. Ben de zaten bu dediklerini söylemiştim. Sadece ayak freniyle duramayacak kadar ağır araçlar için kompresyon ve retarder şarttır demiştim. Sen bu durumu teknik olarak açıklamışsın, yeniden eline sağlık.
Yalnız bir konuda gene yanlışsın: elektronik devir ayarlayıcı sisteme sahip tüm araçlarda, araç duruş halindeyken rölanti devri denen bir olgu vardır, bu rölanti devri uygun bir debriyaj hareketiyle aracı kaldırmaya bile yeter. Ancak bu minimum devir araç belirli bir hıza ulaştıktan sonra kalkar. Araç 70 km /s hızla giderken 4. viteste ayağınızı gazdan çektiğinizde motor kompresyona biner, elektronik sistem benzin hava karışımını göndermez. Bunu yol bilgisayarı olan araçlarda anlık tüketim ekranından da takip edebilirsiniz. (Bu konu çok kereler tartışıldı ve sonuca bağlandı) O yüzden itiş gücü yerine bir nevi tutuş gücü oluşur motorda ve dolayısıyla lastiklerde.
Benim mesajlarımı biraz daha dikkatli okursan aslında aynı sonuca ulaştığımızı göreceksin.

Not: konunun kilitlenmesinin sebebi de zaten buydu, yani aslında aynı şeyi söylüyoruz ama cüneyt kardeşim son mesajında bana karşı biraz aşağılayıcı bi laf etti sanırım o da yardımcı oldu. (Benim otobüs şoförlüğü yerine CIA taktik aracı kullanmamı tavsiye ettiği bölüm) :D Burada çoğu kişi birbirini tanımadan, bilgilenmek adına yazıyoruz, kimin hangi aracı ne derece iyi kullabileceği hakkında yargılamada bulunmak sanırım diğer üyelere düşmüyor.

Ha unutmadan şunuda söyleyeyim; benim 4 yıldır kullandığım servis aracımda ABS EBS ASR Retarder v.b. yardımcı hiç bir teknik sistem bulunmuyor. O yüzden (TEKRAR EDİYORUM) Kompresyonsuz ani frende 4 lastik birden kitleniyor ve araç kafasına göre bir yön çizip en yakın bariyere ya da araca bindiriyor. Bunu bizzat şoförüm aracı kullanırken denedik ve 2 kez aracı bariyerlere dayadık, ve tüm MASRAFLARINI zaten o 2 kazada BEN ÖDEDİM! O yüzden Amerikayı yeniden keşfetmeye gerek yok. Ama siz Cüneyt kardeşim aynı denemeyi yeniden yapabilirsiniz, bu kez masrafına ben karışmam :D

Metin yeni sezon başladı :D :D :D :D
 

gdonmez77

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
7 Kas 2006
Mesajlar
555
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
46
Siteyi ziyaret et
http://www.mercedes-benz.de/content.../products/new_trucks/axor/chassis/brakes.html resmi bilgiden alıntıdır:

"das Telligent®-Bremssystem berechnet die erforderliche Bremskraft und beteiligt die Konstantdrossel und, falls vorhanden, den Retarder am Bremsvorgang"
Türkçesi:
Teligent Fren Sistemi gerekli olan fren gücünü hesaplar ve gücü böler, eğer gerekliyse Retarder ı da frenaja sokar. (burada söylenen sistemde, retarder kolunu şoför çekmeden acil frende aracın daha kısa mesafede durması için sistem retarder ı kendiliğinden devreye alıyor, bu sistem Mercedes-Benz kamyonlarda seri üretimde)

Her ne kadar alman üniversitesinde master yapmış olsamda, çevirimde hatam olduysa lütfen bildirin.
Cüneyt bey'e özel not: çeviriyi yeminli tercümana yaptırmadım, MASRAFINI ödeyerek teyit ettirebilirsiniz. ;)
 

fellatore

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
24 Şub 2007
Mesajlar
781
Tepki puanı
0
Puanları
0
Siteyi ziyaret et
Demirbükey defansif sürücülük kurslarında aynı uygulamayı yaptık ne olursa olsun her zaman ani frenlemede debriyaj kullanmak gerekli.Nedenine gelince kompresör yapmak aracın ileriye doğru gitme isteği demektir çoğumuzda ani hızlanma ve benzeri durumlarda vites küçültüp aracın yüksek devir çevirmesini sağlarız.Bu da demek oluyor ki aynı anda hem fren hem kompresör fren sistemine baskı yapacak ve dolayısıyla fren mesafemizi ve fren sisteminin yıpranmasını olumsuz etkileyecektir. alıntıdır...
 
Üst