Hangisi önce durur???

junioryay

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Şub 2010
Mesajlar
181
Tepki puanı
0
Puanları
16
www.realkrom.com
Mesele ani fren olduğunda elbette otomatik vites daha çabuk durur. Çünkü ani fren esnasında motorun geri beslemeyle motor freni yapmasına fırsat kalmaz. son noktada halen frene basarken debriyaja da basma imkanı bulamayacağınız için motor freni yerine, tekeri frenin tersine döndürme hareketi yok edilemez. Bu sebeple otomatik vitesli araç kesinlikle daha çabuk durur. Peki ne kadar farkeder? Aynı lastik, yol gibi şartların eşit olduğunu varsayarsak 100 metrede sadece 1 metre farkeder.
 

bacadir68

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
4 Eyl 2007
Mesajlar
7,785
Tepki puanı
11
Puanları
38
Yaş
38
Siteyi ziyaret et
peki otomatik viteste ani fren yapınca yani olabildiğince frene sert basınca motor gücü hala şanzımana aktarılmaya devam ediyor mu? düşünsenize o zaman ani frende otomatik vitesli araçların ne lastikleri kilitlenir nede abs'ye ihtiyaç duyar.
 

patriot1

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
22 Tem 2007
Mesajlar
2,529
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
33
Siteyi ziyaret et
Aynı zamanda durur.
 

smihci

Yönetici
Başkan
35-İzmir
Katılım
19 Ara 2007
Mesajlar
20,525
Tepki puanı
259
Puanları
83
Siteyi ziyaret et
Bazı arkadaşlar önce o durur, yok bu durur diye net şeyler söylemişler. Bu kadar net bir karara nasıl vardılar anlayamadım. Her iki aracı da kullanan biriyim. Ben ikisi arasında bariz bir fark göremedim. Manuel viteste debraja basılmadığı sürece her an motor freni vardır ama otomatik şanzumanda vites "D" konumunda iken yüksek hızlar hariç motor freni hemen hemen hiç yok gibidir. Gene otomatik araçlar belli hızlara ulaşana kadar devamlı ileri gitmek için çabalar, hatta bazı sürücüler kısa mesafe manevralarda gaz pedalını kullanmazlar bile. Yani etkili bir motor freni için her iki araçda da küçük viteslere ihtiyaç vardır, biz otomatik aracımızı devamlı D konumunda kullanıyoruz o nedenle şehir içi trafiğinde motor freninden faydalanamadığımız için fren balatalarını daha çabuk bitiriyoruz :D. Tahminime göre panik frende her iki araç arasında kayda değer bir fark yoktur.
 

haydut25

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Kas 2009
Mesajlar
2,235
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Hepiniz yanılıyorsunuz bence.Çünkü bunu söylemek için konuya abs li veya abs siz araç şartı koymanız gerekli.Önden çekişli bir araçta abs yoksa frenlere asıldığında lastikleri kitler.Eeee otomatik yada manuel olmasının ne önemi kaldı peki?
 

Carolita1907

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
16 Şub 2012
Mesajlar
77
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
39
Siteyi ziyaret et
çok çok acil frende vites değiştirmeye fırsat bulamayacağımız için muhtemelen aynı duracaklardır.

ama teoride motor freni yapmak koşuluyla düz vites daha kısa mesafede durur.

easytronicte de motor freni yapılabiliyor. O zaman tam otomatik harici opeller motor freniyle aynı durur.
 

Emre

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
25 Ara 2007
Mesajlar
7,448
Tepki puanı
14
Puanları
38
Yaş
39
www.chiptuningtr.com
Hepiniz yanılıyorsunuz bence.Çünkü bunu söylemek için konuya abs li veya abs siz araç şartı koymanız gerekli.Önden çekişli bir araçta abs yoksa frenlere asıldığında lastikleri kitler.Eeee otomatik yada manuel olmasının ne önemi kaldı peki?

Doğru mantık. Yalnız frenlemeyi yavaşlatılmış kamera çekimi ile izlersen, disk ile balata birbirine yapışmıyor, sert frende lastik kitlese bile, teker az biraz dönüyor, balata diski kaçırıyor. Ama bu milimetrik sanki, mesafeyi ne derece etkiler bilemedim.


Bu balatayı diski kaçırmasının nedeni ise, araç üzerindeki moment dir.
Moment ağırlık ve hıza bağlı olduğuna göre. Ağırlık farkı fazla olan şanzuman daha uzun sürede durur mesela. Ağırlık da çok önemli.

Sıkıntılı bir konu, zor bir soru. Ağırlık etkenini unutmayın.
 

Fætih

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
3 May 2008
Mesajlar
9,372
Tepki puanı
2
Puanları
38
Yaş
32
Siteyi ziyaret et
5.vitesten 2. vitese atabilirseniz o durumda manuel daha çabuk durur herhalde :) 5'te 3 atmıştım xsarada manifolttan kaynak kopmuştu otomatik vitesli araba bu kadar kompresyon yapmaz herhalde...
 

haydut25

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
1 Kas 2009
Mesajlar
2,235
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
45
Siteyi ziyaret et
Doğru mantık. Yalnız frenlemeyi yavaşlatılmış kamera çekimi ile izlersen, disk ile balata birbirine yapışmıyor, sert frende lastik kitlese bile, teker az biraz dönüyor, balata diski kaçırıyor. Ama bu milimetrik sanki, mesafeyi ne derece etkiler bilemedim.


Bu balatayı diski kaçırmasının nedeni ise, araç üzerindeki moment dir.
Moment ağırlık ve hıza bağlı olduğuna göre. Ağırlık farkı fazla olan şanzuman daha uzun sürede durur mesela. Ağırlık da çok önemli.

Sıkıntılı bir konu, zor bir soru. Ağırlık etkenini unutmayın.

Mutlaka en sert frende bile bir miktar kaçırma olur.Fakat bunu tahminimce çok detaylı bir inceleme sonucu rakamlayabiliriz.Bu konuda birşey iddia edemem.

Konunun netliğe ulaşması için bir çok şartın belirlenmesi gerekli.Şu anda yapılan yorumlarının hiç birinin geçerliliği yok.
 

Al Paciona

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
11 Kas 2008
Mesajlar
2,719
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
49
Siteyi ziyaret et
Kemal ve Emre olaya farklı bir açıdan yaklaştı. o şekilde değerlendirince iş kedi içinde ikiye ayrılıyor bence.
Şimdi öncelikle her iki aracında aynı donanımda sadece şanzumanlarının farklı olduğunu ve diğer değişkenlerinde sabit olduğunu kabul edelim.
Birincisi, Burda ABS olan bir araçta tekerleğin kilitlenmemesi ile ABS siz bir araçta tekerleğin kilitlenmesi aracın durma süresini farklı etkiliyor. abs ile normal fren karşılaştırması farklı bir konu zaten. Ani frenlemede abs varsa direksiyon hakimiyetin var, abs yoksa direksiyon hakimiyetin yok.

Ama biz onunla ilgilenmiyoruz. abs olduğun varsaydığımız 2 aracın otomatiği ile manuel vitesli olanın durma mesafesini anlamaya çalışıyoruz.
Şu durumda abs devreye girdiği anda her ikisininde durma mesafesinin değişmeyeceğini ancak otomatik şanzumanın vites küçültme avantajı momentumu azaltazağı için bu mesafe biraz daha kısa olabilir.

İkincisi ise, Bu varsayımlardan yola çıkarsak normal frenlemede otomatik şanzumanlı araç manuele göre daha kısa sürede yavaşlar ve durur gibi bir sonuç çıkıyor.
 
Üst