Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Boya koruma işlemi hakkında ülkemizde bu işleri yapan tüm firmalar artık kemikleşmiş ve sanki hepsi anlaşmış gibi aynı şeyleri söyleyip durmaktalar. Aracınız zamanla güneş ışınlarından,asit yağmurlarından,kuş pisliklerinden ve kötü yol koşullarından etkilenip boyası yıpranmakta,işte eskisi gibi görünmemekte ve benzeri ticari sözler. Yanlış değiller ancak oldukça eksikler. Devamında ise aracınızın boyasını eski haline getirelim ve yapacağımız boya koruma işlemi ile aracınızın ilk günki halini muhafaza edelim gibi size can alıcı sözler söylerler. Peki araçlarımızın boyaları nelerden etkileniyor ve bu heryerde duyduğumuz boya koruma işlemi acaba nedir? İşte sizlere bunları tek tek açıklayacağız ve eksik-yanlış bilgilerden sizleri kurtaracağız. İlk etapta araçlarımızın boyaları hangi etkenlerden nasıl etkileniyor ve sonrasında ise bu etkenlere boyanızın dirençli olmasnı nasıl sağlarsınızı anlatacağım.
Araçlarımızın boyası hangi etkenlerden nasıl etkileniyor?


Boyayı yıpratan unsurlar:
Araçlarımızın boyasına zarar veren unsurları 3 ana başlık altında inceleyebiliriz:

-Güneş
-Yıkamalar
-Kimyasal ve mekanik etkenler



1-Güneş:
Zararlı güneş ışınları malesef yaz aylarının çok sıcak geçtiği ülkemizde boyayı yıpratan unsurların en başında gelmektedir. UV ışınlarının boyadan farlara,plastik aksamdan döşemelere kadar yıpratıp zarar vermediği alan yoktur. İşin kötü yanı bu zararın telafisi de çoğunlukla yoktur.
Özellikle metalik boyalarda ve vernikli opak boyalarda güneş ışınlarının verdiği zararın telafisi yoktur. Nedeni boyanın yapısından kaynaklanmaktadır. Metalik veya vernikli opak boyanın kaportadan itibaren yapısını incelersek;


1-Kaporta
2-Astar Boya
3-Boyaya Rengini Veren Metalik Boya Katmanı
4-Vernik


[img=800x407]http://img38.imageshack.us/img38/1374/2boyakatmanlari.jpg[/img]

Biz her zaman verniğin üzerinde çalışırız,boya katmanına müdahale etmek imkansızdır. Ancak güneş ışınları verniğin altındaki boya katmanının rengini soldurur ne yaparsak yapalım gerekli önlemleri zamanında almazsak aracın boyası canlılığını kaybeder. Bu nedenle kapalı garajda bırakılan metalik renk araçların boyası emsallerine göre çok daha canlı ve diri kalır. Aynı şekilde güneş yüzü görmeyen Almanya ve İngiltere gibi ülkelerdeki araçların boyası da bu nedenle yıllar geçse de capcanlı ilk günki gibi kalmaktadır. Forumlarda yıllanmış araçlara yapılan uygulama biraz da bu nedenle çok başarılı sonuçlanmaktadır. Güneş vernik tabakasına da zarar verir matlaştırır. Ama verniği polish ile düzeltebiliriz. Boyadaki solukluğu polisajla gideremeyiz çünkü polisaj yaparak vernik tabakası üzerinde çalışmaktayız,aşağısına inmek verniği kaldırmak demek

Opak boyalarda ise geri dönüşü olmayan bir problem yok. Opak boyada boya ve vernik tabakası karışık bulunur,renk tabakası vernikten ayrılmamıştır. Bu nedenle boyaya istediğimiz müdahaleyi yapabiliriz.

Opak boyanın yapısı:

1-Kaporta
2-Astar Boya
3-Boya Katmanı


[img=800x407]http://img593.imageshack.us/img593/3827/1boyakatmanlaropak.jpg[/img]

Opak boya bahsettiğim gibi polisajla eski haline döndürülebilir. Örneğin uygulama yapılan bir araçtan aldığım 50:50 kare;
Aracın rengi solmuştu ve boyası matlaşmıştı. Kaputuna yarı yarıya uygulama yaptım ve fark gördüğünüz gibi.
Matlaşmış kaputun ilk hali:
pict3615.jpg

Bunlar da yarı yarıya yaptıktan sonrası:
[img=800x600]http://img43.imageshack.us/img43/7995/pict3624k.jpg[/img]
[img=800x600]http://img809.imageshack.us/img809/6053/pict3634.jpg[/img]
Bir de dikkat edecek olursanız yukarıdaki resimlerde boyanın rengi pede çıkmış. Direk boya üzerinde çalıştığımızdan boyanın renginin pede çıkması normal. Sonuçta hafif aşındırma yapıyoruz.

2-Yıkamalar:
Güneşten sonra aracın boyasına en çok zarar veren unsur yıkamalardır. Yıkamalar boyada kılcal çizik adını verdiğimiz ufak çiziklere neden olurlar. Öyle ki her yıkamada eklenen ufak tefek çizikler üst üste geldiğinde aracın boyasında mat,eski bir görünüme yol açarlar. Aracın boyasını ne derece kötü gösteriyor biraz göz atalım:

[img=800x600]http://img717.imageshack.us/img717/7504/10980227.jpg[/img]
[img=800x600]http://img135.imageshack.us/img135/6238/38426483.jpg[/img]
[img=800x600]http://img9.imageshack.us/img9/2378/33070251.jpg[/img]

Aslında boyayı korumanın büyük bir kısmı doğru yıkama ile orantılı. Araç ne kadar doğru yıkanırsa boyada kılcal çizik bulunmaz ve hiçbir parlatıcı wax,sealant vs sürülmese dahi boya pırıl pırıl görünür.

3-Kimyasal ve Mekanik Etmenler:
Bu grupta ise boya üzerine damlayan,yağan reçine,kuş pisliği,boya tozu,asit yağmurları,taş izleri,tuz gibi etmenleri sıralayabiliriz. Bu grupta da en önemlisi kuş pisliğidir. Kuş pisliği boya üzerinde kaldığı süre boyunca boyayı yakar ve geri dönüşü olmayan bir zarar verir.
[img=698x600]http://img196.imageshack.us/img196/4586/63866621.jpg[/img]

Diğer etmenler de boya üzerinde matlaşmaya,oksidasyona neden olurlar ancak bunlar yüzeyde oldukları için temizlenmeleri,giderilmeleri mümkündür.
Boyayı yıpratan gruplandırdığımız 3 etmene bir de şekilde bakalım:

[img=615x600]http://img21.imageshack.us/img21/4048/0800x884.jpg[/img]

erimler:

Overspray: Boya tozu
Stratch: Derin çizik
Swirls: Hare çizikleri
Brake Dust: Balata tozu
Rail Dust: Metal toz
Acid Rain Water Spots: Asit yağmurlarının neden olduğu lekeler
Industrial Pollution: Endüstriyel atıklar

Clear Coat: Vernik
Color Base Coat: Boya katmanı
Primer Coat: Astar
Actual Body Panel: Kaporta

alıntı: forumboyakoruma
 
B

bahadircakir

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

thnxx
 

GöKHaN2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
26 Ara 2010
Mesajlar
912
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

thnxx  045thumbsup
 

MeRt2

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
9 Tem 2011
Mesajlar
9,791
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
36
Siteyi ziyaret et
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

thnxx
 

dinojasie

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
5 Haz 2011
Mesajlar
1,852
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
42
Siteyi ziyaret et
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

tesekkurler hakan bey
 
U

ugurdogan__

Bilgi Girilmemiş
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

Hakan bey teşekkürler.Şimdi aracı yıkamayalımmı yani :) leş gibi kalsın diyorsun
 

tomacco

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
18 May 2011
Mesajlar
2,601
Tepki puanı
0
Puanları
0
Yaş
40
Siteyi ziyaret et
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

thnxx 045thumbsup
 

Bye_Bye

Kayıtlı Kullanıcı
Bilgi Girilmemiş
Katılım
19 Tem 2014
Mesajlar
10,152
Tepki puanı
1
Puanları
0
Yaş
41
Siteyi ziyaret et
Ynt: Boyayı Yıpratan Etmenler ve Boyanın Yapısı

ugurdogan__ link' Alıntı:
Hakan bey teşekkürler.Şimdi aracı yıkamayalımmı yani :) leş gibi kalsın diyorsun
doğru yöntemle yıkarsanız aracınızın boyası daha uzun ömürlü olur
iyi bir mikrofiber bez ve çift kova ile çiziksiz yıkarsanız harelenme ve çizik olmaz kesinlikle :)
 
Üst